Siirry sisältöön
Huolehdi muististasi luonnollisesti

Huolehdi muististasi luonnollisesti

Kiire, stressi, heikot yöunet, heittelehtivä verensokeritaso ym. vaikuttavat heikentävästi keskittymiskykyyn ja muistiin. Iän myötä etenkin heidän, joilla on perinnöllistä alttiutta esimerkiksi dementiaan tai Alzheimerin tautiin, olisi hyvä jo ajoissa alkaa tukemaan muistiaan luonnollisesti. Esimerkiksi geenitestillä voi tarkistaa kuuluuko itse riskiryhmään. Elintavoilla sekä oikeanlaisella ruokavaliolla ravintolisillä pysyy mieli virkeänä.
 

Tärkeät ravintoaineet muistille 

Omega-3 

Erityisen tärkeitä hermosoluille ovat hyvät rasvahapot, jotta solukalvo säilyttää joustavuutensa ja tieto pääsee kulkemaan vaivatta. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää omega-3 -rasvahappojen saantiin. Niitä elimistö ei itse pysty valmistamaan, joten ne on saatava päivittäin ruuasta tai ravintolisistä. 

Lesitiini

Lesitiini on fosfolipidi eli rasva-aine, joka on solukalvon rakennusaine. Lesitiiniä on sekä eläin- että kasviperäisenä mm. soijassa ja kananmunan keltuaisissa. Lesitiinillä on monia hyviä vaikutuksia:

  • Alentaa kolesterolia
  • suojelee maksaa
  • parantaa muistia
  • vaikuttaa lihasten toimintaan
  • saattaa jopa hidastaa vanhenemista.

Kasvi- ja eläinperäiset fosfolipidi-ravintolisät ovat tarpeen erityisesti, jos kärsit muistisairaudesta tai et käytä lesitiiniä sisältäviä ruoka-aineita, kuten kananmunaa. Jokainen meistä hyötyy fosfolipideistä esimerkiksi erityisen vaativina ajanjaksoina työssä tai opiskelussa. Myös suolisto-ongelmista tai immuniteetin häiriöistä kärsivän kannattaa ottaa fosfolipidit käyttöön. 

B12-vitamiini

B12-vitamiini on ns. ”muistivitamiini”. Sitä tarvitaan terveen hermojärjestelmän ylläpitoon. B12-vitamiinin puutosta esiintyy yleisesti etenkin iäkkäämmillä ihmisillä. Riskiryhmässä ovat myös henkilöt, joilla on:

  • Mahalaukun tulehdus tai vatsahaava
  • vatsahappoja salpaava lääkitys
  • helikobakteeri (tai ollut aiemmin)
  • heikot vatsahapot
  • perniöösi anemia
  • osa suolesta poistettu
  • tulehduksellinen suolistosairaus
  • tiukka kasvisruokavalio
  • alkoholiongelma.

Myös muut B-vitamiinit ja foolihappo ovat tärkeitä muistille. Foolihappo yhdessä B6- ja B12-vitamiinin kanssa auttavat alentamaan homokysteiinitasoa, joka on riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeille. Myös Alzheimerin taudilla ja korkealla homokysteiinillä tiedetään olevan yhteyttä. 

D-vitamiini

D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää myös muistin kannalta. Esimerkiksi dementiaan sairastuneilla D-vitamiinitasot ovat olleet matalampia kuin muulla väestöllä.  

Karnosiini

Karnosiini on antioksidantti, jota esiintyy elimistössä luonnollisesti mm. lihaksissa, aivoissa ja hermostossa. Aivoista löytyy valkuaisaine nimeltään proteasomi. Sen pitoisuus alenee iän myötä ja mm. Alzheimerin taudissa. Karnosiinilla on tätä proteiinia suojaava vaikutus. Se myös poistaa kehosta raskasmetalleja, jotka kerääntyvät rasvakudokseen eli mm. aivoihin. Raskasmetallit luonnollisesti haittaavat aivojen työkykyä.

Jokainen meistä hyötyy fosfolipideistä esimerkiksi erityisen vaativina ajanjaksoina työssä tai opiskelussa. 
 

Tule asiantuntevaan AITO hyvän olon kauppaan kyselemään lisää tai osta tuotteita suoraan verkkokaupasta.

Edellinen artikkeli Magnesium – yli 300 tehtävää kehossamme