Siirry sisältöön
Kansantautien taustalla piilee hiljainen tulehdus

Kansantautien taustalla piilee hiljainen tulehdus

Hiljainen tulehdus voi muhia kehossa vuosikausia ilman oireita. Siten se pääsee tekemään vahinkoa elimistössä salakavalasti ja on yhteydessä yleisimpien kansantautiemme syntyyn. Yksinkertaisin keino torjua hiljaista tulehdusta on ruokavalio. 

Tulehdus on elimistön keino reagoida kudosvaurioon ja edistää elimistön paranemista. Hiljainen tulehdus on tila, jossa parantava tulehdus jääkin päälle ja elimistö hyökkää omia kudoksiaan vastaan. Suurin yksittäinen syy hiljaisen tulehduksen yleistymiseen on prosessoitu ja ravintoköyhä ruoka.

Kun ravintoköyhään ruokavalioon yhdistetään vielä liikunnan puute, univaje, stressi ja tupakointi, hiljaisella tulehduksella on otolliset oltavat.

Ylipaino altistaa jatkuvalle hiljaiselle tulehdustilalle, sillä rasvakudos varastoi tulehdusaineita. Samoin huono yöuni ja stressi lisäävät tulehdusaineiden tuotantoa elimistössä. 

Onko kroppasi jatkuvassa tulehdustilassa?

Kroonisesti koholla olevien tulehdusarvojen on todettu lisäävän muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien, tyypin 2 diabeteksen ja masennuksen riskiä. 

Esimerkiksi sydäntapahtumien riskin on todettu nousevan merkittävästi vain lievästikin kohollaan olevista arvoista.

Hiljainen tulehdus on havaittavissa ns. kolmiolabralla, johon kuuluu herkkä CRP-, homokysteiini ja D-vitamiinitasojen mittaus.  Kyseessä on edullinen ja yksinkertainen verikoe, joka voidaan tehdä missä tahansa terveyskeskuksessa.

Testi kertoo yksilöllisesi elimistön mahdolliset puutostilat, jolloin myös korjauskeinot voidaan räätälöidä tapauskohtaisesti. 

Kukista tulehdus 

Hiljainen tulehdus on nujerrettavissa, mutta se vaatii sitoutumista. Toisaalta remontin sivuvaikutuksena tulee nopeastikin monia hyötyjä, jotka motivoivat jatkamaan.

Keinot tulehduksen kukistamiseen ovat yksinkertaiset: Vähähiilihydraattinen ruokavalio ja paljon värikkäitä kasviksia ja marjoja. Puoli tuntia liikuntaa päivittäin, tupakoinnin lopettaminen ja riittävän aikaisin nukkumaan. Tämän lisäksi käyttöön ravintolisät paikkaamaan puutostilaa 

Tulehdusta sammuttavia ravintolisiä ovat esim. omega 3&6 -rasvahapot, ubikinoni Q10, B- D- C- ja E-vitamiinit sekä vahvat kasviantioksidantit. Niistä erityisesti Pycnogenol® vähentää elimistön hapettumista sekä hillitsee tehokkaasti tulehdusta vähentämällä tulehdusaineiden tuotantoa. Kurkumiini otetaan ravintolisänä, sillä mausteena se ei juuri imeydy. 

Kylmäpuristetussa oliviiöljyssä D-vitamiini nostaa pitoisuuden riittävälle tasolle. C-vitamiinin säännöllinen nauttiminen pitää CRP:n kurissa ehkäisemällä sen muodostumista. Vahvaa C-vitamiiniakin on saatavana vatsaystävällisenä ravintolisänä, kuten magnesiumiakin.

Orgaaninen seleeni on voimakas antioksidantti torjuen hapetusstressiä ja sinkki edistää immuunijärjestelmän toimintaa.  

Energia-aineenvaihdunnalle välttämätön Ubikinoni Q10 on suositeltavaa kaikille yli 25-vuotiaille, sillä sen oma tuotanto maksassa alkaa hiipua parinkymmen ikävuoden jälkeen. Kannattaa valita dokumentoidusti toimiva Q10! Erityistarpeeseen voi valita ubikinolin. 
 

Tule asiantuntevaan AITO hyvän olon kauppaan kyselemään lisää tai osta tuotteita suoraan verkkokaupasta.

 

KIRJOITTANUT: Jarmo Hörkkö, tuoteasiantuntija

Edellinen artikkeli Nivelien hyvinvoinnin tukeminen luonnollisesti
Seuraava artikkeli Vahvista vastustuskykyäsi kotimaisilla Puhdas+ vitamiineilla!