Siirry sisältöön
Nivelien hyvinvoinnin tukeminen luonnollisesti

Nivelien hyvinvoinnin tukeminen luonnollisesti

Nivelien hyvinvoinnin tukeminen on aihealue, joihin monien kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota. Pienillä jokapäiväisillä valinnoilla voi vaikuttaa suuresti siihen, kolottavatko nivelet. 
 

Mitkä tekijät voivat aiheuttaa nivelongelmia?

  1. Paljon esillä ollut asia, krooninen hiljainen tulehdus on monesti taustalla myös niveloireissa, joihin ei löydy mitään rakenteellista syytä.
  2. Runsas nivelien kuormitus esimerkiksi urheilu tai fyysinen työ saattaa aiheuttaa nivelvaivoja jopa nuorilla.
  3. Keliakia voi myös aiheuttaa niveloireita. Jos niveloireet ovat hyvin epämääräistä kipua, kolotusta ja ehkä myös turvotusta, kannattaa sulkea pois myös keliakia.
  4. Lyhytaikaista nivelkolotusta voi aiheuttaa myös jokin virus tai bakteeri-infektio. Tällöin kipu kuitenkin on ohimenevää. 

Ruuan voima

Koska tulehdus on lähestulkoon aina taustalla nivelongelmissa, tulisi ruokavalion olla tulehdusta hillitsevä. Omega-3 ja -6 -rasvahappojen suhde on tässä avainasemassa. 

Nykyaikainen ruokavalio vääristää helposti näiden kahden rasvahapon suhdetta omega-6 painotteiseksi, joka lisää elimistön hiljaista tulehdustilaa. Laadukkaita omega-3 -rasvahappoja lisäämällä tasapainotat näiden kahden rasvahapon suhdetta. Rasvainen kala, kylmäpuristetut kasviöljyt, kuten hamppu-, camelina- tai pellavansiemenöljy sekä oliivi- ja avokadoöljy ja laadukas kalaöljyvalmiste ovat hyviä valintoja. 

Nivelongelmaisen ruokavalion tulisi olla kasvisvoittoinen. Erivärisistä kasviksista, juureksista, marjoista sekä hedelmistä saa runsain mitoin tärkeitä fytoravinteita. Kasviproteiinin lähteet, kuten linssit, pavut, pähkinät ja siemenet ovat vaihtoehto punaiselle lihalle. Sianliha käy harvoin nivelongelmista kärsivälle, samoin lihajalosteet suuremmassa määrin. Sokerille kannattaa myös heiluttaa punaista lippua. Sokeri on kuin bensaa tulehduksen liekkeihin. Joillekin ihmisille myöskään maitotuotteet eivät sovi, samoin on gluteeniviljojen laita. 

Hyväksi havaittuja tehoaineita nivelillesi

  • Kollageeni muodostaa 70 % nivelten rustoista ja auttaa pitämään nivelet liikkuvina.
  • Hyaluronihappo on luonnollinen polysakkaridi, jota esiintyy kaikissa elävissä organismeissa. Se sitoo kosteutta ja näin pitää huolen nivelien voitelusta.
  • Kondroitiinisulfaatilla on tärkeä rooli nivelnesteen valmistamisessa, joka toimii nivelten voiteluaineena.
  • Glukosamiini on rustojen, nivelpintojen ja selän välilevyjen sekä nivelnesteen rakenneosa, jolla on ratkaiseva merkitys rustojen joustavuudelle ja kestävyydelle.
  • Boswellia serrata kuuluu perinteisiin ayurveda-lääkekasveihin ja sillä on vuosituhansien käyttöhistoria Intiassa sekä kiinalaisessa lääketieteessä.
  • C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten.
  • Proliini ja lysiini -aminohapot ovat tukikudoksen rakennusaineita.
  • Inkivääri ja kurkumiini on loistava kaksikko tukena tulehduksen vähentämisessä.
  • Kversetiini on voimakas antioksidantti. Antioksidantit taistelevat kehossa vapaita happiradikaaleja vastaan.
  • Bromelaiini on proteiinia pilkkovien entsyymien yhdistelmä, jota löytyy ananaksesta. Etelä-Amerikan alkuperäiskansat ovat käyttäneet ananasmehua mm. tulehduksiin.
  • Mangaani edistää sidekudoksen normaalia toimintaa sekä suojaa soluja hapettumisstressiltä.

Koska tulehdus on lähestulkoon aina taustalla nivelongelmissa, tulisi ruokavalion olla tulehdusta hillitsevä.

Tule asiantuntevaan AITO hyvän olon kauppaan kyselemään lisää tai osta tuotteita suoraan verkkokaupasta.

Edellinen artikkeli Skingain – kaksi keinoa saada kaunis iho
Seuraava artikkeli Kansantautien taustalla piilee hiljainen tulehdus