5:2-dieetti toimii

Tukholman Karoliinisessa sairaalassa on käynnissä maailman toiseksi laajin tutkimus, jossa selvitetään 5:2-dieetin toimivuutta. Alustavat tulokset ovat erittäin lupaavia. Dieetti vähentää rasvan määrää, mutta parantaa terveyttä muillakin tavoilla. Asiasta uutisoi Yle.

Sata koehenkilöä on aloittanut 5:2-dieetin, joka kestää puoli vuotta. Heidän kokemuksiaan seurataan tarkasti. Koetta johtaa diabetestutkimuksen professori Kerstin Brismar. Brismar on tyytyväinen tuloksiin, vaikka koe onkin vielä kesken.

Kaikkien koehenkilöiden paino on laskenut, joillakin jopa 12 kiloa. Tämän lisäksi koehenkilöiden muut terveysarvot ovat parantuneet. Eniten arvot ovat parantuneet niillä, joilla on ollut diabetes tai korkea verenpaine. Osa on tutkimuksen aikana voinut luopua lääkityksestään.

Parantuneet terveysarvot saattavat liittyä kehon kasvutekijään, joka saa aikaan uusien solujen muodostumisen. Koe-eläimillä on havaittu mielenkiintoisia viitteitä: kun ravinnon määrä ajoittain vähenee, tämä kasvutekijä alkaa korjata kehossa jo olevia soluja sen sijaan, että syntyisi uusia.

Mikä on 5:2-dieetti?

5:2-dieetissä syödään kahtena päivänä viikossa vähemmän, mutta viikon viitenä muuna päivänä voi syödä normaalisti. Dieettipäivinä miehet saavat syödä noin 600 kaloria, naiset 500 (jos tekee raskasta työtä, voi nostaa paastopäivän kalorimäärään noin 800 kaloriin). Parhaiten dieetti toimii, kun paastopäivien väliin jätetään kaksi – kolme päivää. Dieettipäivinä voi syödä kevyttä ja terveellistä ruokaa (esim. kasvikset, kala ja kana) tai käyttää ateriankorvikkeita.

5:2 dieetin on tuonut julkisuuteen BBC:n toimittaja, lääketieteen tohtori Michael Mosley. Mosley on itse kokeillut dieettiä, kirjoittanut aiheesta kirjan ja tv-dokumentin, joka on esitetty myös Suomessa.