Siirry sisältöön
Nattokinaasi - japanilaisten pitkän iän salaisuus

Nattokinaasi - japanilaisten pitkän iän salaisuus

Nattokinaasientsyymi on peräisin fermentoiduista soijapavuista. Sillä on runsaasti terveyteen liittyviä vaikutuksia. Entsyymi on eristetty japanilaisesta perinneruoasta nimeltä natto. Natto valmistetaan fermentoimalla keitettyjä soijapapuja Bacillus subtilis natto -bakteerin avulla. Papuja käytetään eli fermentoidaan noin vuorokausi, kunnes niihin muodostuu tahmea ja venyvä pinnoite. Tahmea lima sisältää erityisen paljon nattokinaasia ja K2 -vitamiinia. Nattokinaasi parantaa verenkiertoelimistön toimintaa useilla eri tavoilla ja sitä voi suositella erityisesti kaikille yli 50-vuotiaille.

Tutkittu ja turvallinen entsyymi

Japanissa nattoa valmistetaan noin miljardi kiloa vuodessa. Japanilaisten pitkäikäisyyden uskotaan osittain liittyvän natton nauttimiseen. Natto ruokana sisältää luonnostaan nattokinaasientsyymiä, mutta koska sen maku ei hivele kovinkaan monen tottumattoman makuhermoja, siitä on tehty myös ravintolisiä.

Ravintolisinä nattoa on käytetty kymmeniä vuosia eri puolilla maailmaa, mutta Euroopassa se sai vasta vuonna 2017 Euroopan unionilta uuselintarvikehyväksynnän, jonka mukaan se on turvallinen tuote. Näissä turvallisuustutkimuksissa käytettiin japanilaista NSK-SD entsyymiä. Maailmalla myydään myös kiinalaisia versioita, mutta nimenomaan japanilainen NSK-SD on tutkittu ja hyväksytty eri maissa. Nattokinaasista on tehty lisäksi solumallitutkimuksia, eläintutkimuksia sekä ihmistutkimuksia. Tällä hetkellä niitä on yhteensä 62 kappaletta ja niistä 20 ovat kliinisiä tutkimuksia ihmisillä.

Miten Nattokinaasi NSK-SD vaikuttaa ja kenelle se erityisesti sopii?

Nattokinaasi imeytyy hitaasti ja sen pitoisuus verenkierrossa nousee hallitun tasaisesti. Se on havaittavissa verenkierrossa heti nauttimisen jälkeen, mutta suurimmillaan pitoisuus on noin 13 tuntia annoksen syömisen jälkeen. Tästä syystä yksi annos päivässä riittää.

Nattokinaasi parantaa verenkiertoelimistön toimintaa useilla eri tavoilla ja sitä voikin suositella kaikille yli 50-vuotiaille ja erityisen suositeltava se on tupakoiville tai huonosta ääreisverenkierrosta kärsiville. Nattokinaasi on turvallinen ruokaperäinen entsyymi, joka ei toimi liian tehokkaasti, vaan elimistö säätelee sen käyttöä tarpeen mukaan. Myös K2-vitamiini on poistettu NSK-SD nattokinaasista. Ainetta voisi verrata suosittuun serrapeptasiin, mutta vaikutuksiltaan se on tehokkaampi nimenomaan verenkiertoelimistössä.

Kuinka paljon nattokinaasia tulisi ottaa?

Entsyymien kohdalla puhutaan aktiivisuusyksiköistä ja nattokinaasin pitoisuutta kuvataan lyhenteellä FU (fibrinolytic unit). Suositeltu päivä-annos on 2000 FU, joka vastaa sitä määrää, mitä japanilaiset saavat yhdestä ruoka-annoksesta.

Kirjoittanut: Birgit Stenroos, fytonomi

Nattokinaasia on saatavilla AITO hyvän olon kaupoista sekä verkkokaupasta.

Seuraava artikkeli Vastustuskyky kuntoon syksyksi