Väsynyt ja vetämätön olo? Syynä voi olla raudan puutos

Raudan puutos voi aiheuttaa moninaisia oireita, kuten uupumusta, väsymystä ja vastustuskyvyn heikkenemistä. Erityisesti hedelmällisessä iässä olevilla naisilla ja vegaaneilla raudanpuutos on yleistä. Pelkkä hemoglobiini ei aina kuitenkaan kerro rautavarastojen todellista tilannetta. Raudan saannin tehostaminen hyvin imeytyvällä rautalisällä voi auttaa palauttamaan tasot. 

Rautaa tarvitaan elimistön jokaisessa solussa, ei pelkästään hemoglobiinissa hapen sitomiseen. Raudalla on merkittävä tehtävä normaalin energia-aineenvaihdunnan sekä kognitiivisten toimintojen edistämisessä. Rauta edistää myös vastustuskyvyn normaalia toimintaa. Tyypillisimpiä raudan puutoksesta johtuvia oireita ovat uupumus, väsymys, heikotus, keskittymiskyvyn puutos, toistuvat infektiot ja flunssat. Koska elimistön kaikki solut tarvitsevat rautaa, voi oirekirjo olla hyvinkin monimuotoinen.

Raudanpuutoksen riskiryhmiä ovat vauvat, pikkulapset, nopeasti kasvavat nuoret, hedelmällisessä iässä ja raskaana olevat naiset, kasvissyöjät, vegaanit ja kestävyysurheilijat. On esitetty arvioita, että jopa 20 % hedelmällisessä iässä olevista naisista kärsii raudanpuutoksesta jossain vaiheessa elämäänsä. Vegaaniruokavaliota noudattavilla naisilla voi olla haaste saada riittävästi rautaa, koska raudan imeytyminen kasviksista on vajavaista. 
 

Hemoglobiini vai varastorauta?

Kun raudanpuutos etenee anemiaksi, puutosoireet korostuvat entisestään. Pelkkä hemoglobiinin mittaus verestä ei useinkaan riitä raudanpuutoksen toteamiseksi. Siksi olisi hyvä mittauttaa ainakin seerumin ferritiini eli varastorauta ja seerumin rauta. Varastoraudan puutos ja sen aiheuttamat oireet voivat esiintyä hyvinkin kauan aikaa ilman anemiaa. Raudan puutoksen syy tulisi aina selvittää, koska taustalla saattaa olla jokin sairaus, kuten keliakia.
 

Mikä edistää ja estää raudan imeytymistä?

Hemirauta eli eläinperäisestä ravinnosta saatava rauta imeytyy merkittävästi paremmin kuin kasvisten sisältämä rauta. Riittävä C-vitamiinin saanti ruuasta, tai tarvittaessa ravintolisistä, parantaa raudan imeytymistä. Myös mustapippurin sisältämä piperiini tehostaa merkittävästi raudan imeytymistä. Mustapippuri sopiikin lähes kaikkien ruokien mausteeksi. Runsas kalsiumin saanti puolestaan sitoo rautaa ja estää sen imeytymistä. Myös teen ja kahvin sisältämät tanniinit haittaavat raudan imeytymistä.
 

Valitse vatsaystävällinen ja tehokkaasti imeytyvä rauta

On näyttöä siitä, että pieniäkin rauta-annoksia käytettäessä saadaan hyvä hoitovaste, jos rautavalmiste on hyvin imeytyvä. Parhaiten siedettyjä ja hyvin imeytyviä rautavalmisteita ovat orgaanisessa muodossa olevat rautavalmisteet, kuten rauta-aminohappokelaatit. Laadukas ja suosittu Solgar® Gentle Iron -rautavalmiste sisältää 20 milligrammaa glysiini-aminohappoon sidottua rautaa, siksi se ei tarvitse vatsahappoja imeytyäkseen. Tästä syystä valmiste ei myöskään yleensä aiheuta mahaärsytystä. Rautalisän käyttöä on syytä jatkaa niin kauan, että rautavarastot ovat täynnä.
 

Raudan imeytymistä tehostaa:

– C-vitamiinin saanti kasviksista
– Mustapippurin (piperiini) käyttö ruuanlaitossa

Huom! Hemirauta eli eläinperäisestä ravinnosta peräisin oleva rauta imeytyy paremmin.
 

Raudan imeytymistä ehkäisee:

– Runsas kalsium ja maitotuotteet
– Kahvi ja tee

Vältä siis näitä rautapitoisen aterian tai rautalisän yhteydessä.
 

Tuotetta on saatavilla AITO hyvän olon kaupoissa ja -verkkokaupassa.

Lehden muita artikkeleita

Lunasta uuden vuoden lupauksesi!
Klikkaa ostoksille verkkokauppaan tai kipaise lähimpään AITO hyvän olon kauppaan!
Lue
Hyvän olon tarjoukset
Tarjoukset ovat voimassa AITO hyvän olon kaupoissa ja -verkkokaupassa 2.1.–31.1.2019 niin kauan kuin tuotteita riittää...
Lue
Vauhtia ruoansulatukseen ja hyvinvointia vatsalle
Vatsa- ja suolistovaivat ovat varsin yleisiä meillä suomalaisilla. Vatsan epätasapaino voi johtua huonosta...
Lue