Terveellisen juhlinnan aika

Joulu
pikkujoulu
jouluruoka
ruoansulatus
terveellinen
herkuttelu

Kun juhlimiseen liittää sanan terveellinen, monille voi tulla mieleen tylsiä mielikuvia, eikä niinkään juhliminen. Juhliminen ymmärretään usein yltäkylläisyytenä monessa mielessä, eikä vähiten syömingeissä ja juomingeissa. Työssäni olen nähnyt lukemattomia asiakkaita, jotka romahtavat täysin joulun ajaksi ja sitten kärsitään monenlaisesta morkkiksesta ainakin pari seuraavaa kuukautta.

Ei ole lainkaan tarkoitukseni pilata juhlamieltä tänä synkkänä vuodenaikana, onhan joulu, ehkä vuoden odotetuin valon juhla. Sitä voi juhlia sydämen ja sielun pohjasta saakka tavalla, joka on muistiinpainuva kokemus. Mielellään siis muistiin painuva eikä kokemus, josta ei muista juuri mitään, kiitos liiallisen alkoholimäärän…

Nauti herkuista

Jokaisessa kulttuurissa perinteet ovat erilaisia, mutta missä tahansa joulua juhlitaan, ruoka on tärkeässä osassa. Onhan hyvän ruoan tarkoitus olla ihmisen suurimpia nautintoja. 

Suomalainen jouluruoka on perinteisesti melko raskasta, vaikkakin herkullista. Sianliha, laatikot ja silli ovat tuhtia tavaraa, eikä perinteisessä joulupöydässä ole mukana kovin paljon kevennystä. Vanha kunnon maalaiskinkku on vailla vertaa, jos liha on luonnollisesti kasvatettua. Vaikka kalkkuna onkin vallannut reviiriä, on perinteinen kinkku on silti meidän ominta jouluperinnettämme.

Kevennä jouluateriaa:

- Vihannekset tekevät aterioista kevyemmän, sillä ne ovat täyttäviä ja helposti sulavia, eikä niiden ansiosta voi syödä liikaa raskaampia vaihtoehtoja.
- Aterian voi aloittaa rapealla salaatilla, joka sisältää esimerkiksi erivärisiä ja -makuisia salaatinlehtiä ja pinaattia. Salaattikastikkeeksi sopii hyvä oliiviöljy, joka on maustettu Dijon-sinapilla, se potkaisee käyntiin ruoansulatuksen.
- Kinkun tai kalkkunan viereen lautaselle voi laittaa kasan höyrytettyjä, kirkkaanvärisiä vihanneksia, silloin laatikoille ja perunalle jää vähemmän tilaa.
- Leipää ei aterian aikana tarvitse, se täyttää mahaa ja monet joululeivät ovat melko makeita ja aiheuttavat suoliston käymistilaa.
- Jälkiruoaksi sopii vaikkapa sekoitus puolijäädytettyjä luonnonmarjoja lämpimän vaniljakastikkeen kanssa.
- Ruokajuomana voi olla viini, mutta sen ohella vesi.

Entä alkoholi?

- Kohtuullinen viinin nauttiminen aterian kanssa on melko tavallista nykyään, mutta sen ylenpalttinen kittaaminen ei vastaa tarkoitustaan.
- Viini ja hyvä ruoka on nautinnollinen yhdistelmä, josta pitäisi tulla hyvä mieli ja saada kauniita muistoja.
- Pikkujoulut saattavat helposti muuttua öykkäribileiksi, kun joku muu maksaa laskun.
- Tämä voi johtaa kaikenlaiseen krapulaan juhlien jälkeen: oma fyysinen huonovointisuus, johon yhdistyy mahdollisesti epäsopivan käytöksen aikaansaama henkinen krapula.
- Alkoholi ei ole koskaan paras kaveri, se pettää aina, jos sitä ei osaa käsitellä.
- Alkoholi aiheuttaa myös suoliston toimintahäiriöitä, ja vaikka sillä on hetkellisesti hyvää oloa ja hehkua antava vaikutus, pian voi alkaa alamäki ja depressiivinen mieliala hiipiä esille.
- Tämä johtaa usein alkoholin liialliseen juomiseen, koska sama hyvänolon tunne halutaan takaisin, mutta tämä ei enää toimi.

Haponestorohdotko avuksi?

Tätä vaihtoehtoa ei voi suositella, vaikka tuotteet saattavatkin viedä närästyksen oireet pois. Jos mahahapon erittymistä estetään, kun nautitaan isoja juhla-ateroita, ruoansulatuskanava ei pysty sulattamaan eikä pilkkomaan tehokkaasti varsinkaan proteiineja eikä muitakaan ravintoaineita. Tämä saattaa johtaa ilmavaivoihin, pöhötykseen ja ulostamisen epäsäännöllisyyteen. Myös yöuni voi useimmiten häiriintyä, ja monesti turvaudutaan pieneen yömyssyyn, joka voi lisätä ruoansulatuskanavan ongelmia ja heikentää unen laatua. Seuraavana aamuna ei sitten lähdetäkään lenkille.

Yhteenveto

1. Nauti korkealuokkaista ravintoa mutta vähemmän. Lihaa voi nauttia pieniä määriä, kalan ohella.
2. Sisällytä kaikkiin aterioihin runsaasti vihreitä vihanneksia ja sesongin juureksia, mutta valmista ne joko höyryttämällä tai uunivihanneksina oliiviöljyn kanssa. Rapeat salaatit kutittavat makuhermoja.
3. Ylimakeat jälkiruoat lisäävät verensokerin heittelyä, uneliaisuutta ja kiloja yhdessä liiallisen alkoholimäärän kanssa. Valitse marjoja ja hedelmiä jälkiruokien pohjaksi.
4. Juhla-aterioiden valmistukseen voi koko perhe osallistua, silloin ruoan kunnioitus ja siitä nauttiminen moninkertaistuvat.
5. Suklaata! Valitse tummaa korkealuokkaista, ainakin yli 70-prosenttista suklaata. Nauti pieni pala kerrallaan tätä ”jumalten ruokaa” mieluummin kuin laatikoittain keinotekoista roskaa, jota myös kutsutaan suklaaksi.
6. Lähde liikkeelle, vaikka pakkanen paukkuisi! Ei se ole ennenkään tahtia haitannut, asummehan kylmässä Pohjolassa. Lyhyempikin kävelylenkki auttaa ruoansulatusta ja lisää hyvää oloa. Vanha kunnon lumisota tai yhdessä touhuaminen lasten kanssa on puhdasta iloa, sen sijaan että jokainen perheenjäsen on vaipunut vempeleittensä taakse pitkin päivää. 
7. Nautitaan siis joulusta terveellisesti - jotta sekä mieli että keho saavuttaisivat hyvän olon!