Suojaudu siniseltä valolta: Luteiinista luontaista apua näölle

Luteiini on rasvaliukoinen karotenoidi, jota esiintyy ravinnossamme useimmiten yhdessä kseaksantiinin kanssa. Luteiinia ja kseaksantiinia löytyy luontaisesti ihmisen silmän retinasta eli verkkokalvolta ja makulasta eli tarkan näkemisen alueelta verkkokalvon keskeltä. 

Aivan silmän takana oleva verkkokalvo on kuin valkokangas, johon silmän linssin kohdistama kuva ympäristöstä heijastuu. Makula eli tarkan näkemisen alue on puolestaan ovaalin muotoinen, keltainen luteiinia ja kseaksantiinia sisältävä pigmenttipiste verkkokalvon keskellä.

Silmän verkkokalvolla on erittäin vilkas aineenvaihdunta, ja jos sinne kerääntyy liiaksi aineenvaihduntajäämiä, voi erityisesti tarkan näkemisen alue eli makula kärsiä. Tämä häiritsee lukunäköä ja muuta keskeistä näkemistä. Silmällä on erittäin monimutkainen rakenne eikä sen terveys ole itsestäänselvyys.
 

Suojaudu siniseltä valolta

Tutkimusten mukaan erityisesti yli 60-vuotiaat, mutta myös nuoremmat voivat tarvita tukea normaalin näkökyvyn ylläpitämiseksi. Ongelmat silmien kanssa saattavat tuntua etäiseltä asialta etenkin nuoremmilla, mutta runsas älylaitteiden ääressä vietetty aika voi lisätä silmien ravinteiden tarvetta niiden hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. 

Makula imee itseensä liiallisen, mm. älylaitteista tulevan sinisen ja ultraviolettivalon, ja toimii näin eräänlaisena filtterinä. Riittävä luteiinin saanti ravinnosta voi auttaa pitämään huolta verkkokalvon ja makulan hyvinvoinnista ja voi vaikuttaa näkemiseen myös erilaisissa valaistusolosuhteissa, kuten pimeinä vuodenaikoina.  
 

Suojaa silmiä ravinnolla ja elämäntavoilla

Silmiä ja näköä voi suojata myös lopettamalla tupakoinnin, pitämällä huolta sydämen ja verisuoniston terveydestä ja verensokeritasosta sekä syömällä luteiinia ja muita silmän terveydelle keskeisiä ravinteita sisältäviä ruokia. Epidemiologiset tutkimukset viittaavat siihen, että ihmisillä, jotka syövät runsaasti luteiinipitoista ravintoa normaali näkökyky pysyy pidempään kunnossa. 

Luteiinia on runsaimmin tummanvihreissä kasviksissa, kuten lehtikaalissa ja pinaatissa, mutta myös kehäkukassa, kananmunan keltuaisessa, tyrnimarjassa, appelsiinissa, maississa, kesäkurpitsassa. Jopa 6 mg luteiinin päiväsaanti on eduksi, mutta yleensä suositellaan 10–20 mg päivässä.

Terranova Lutein 20 mg Complex sisältää luteiinia sekä C- ja E-vitamiinipitoisia kasviksia, jotka tukevat luteiinin hyväksikäyttöä kehossa. Lehtikaali ja vesikrassi sisältävät runsaasti luteiinin kanssa yhdessä toimivaa kseaksantiinia. Alfalipoiinihappo ja rosmariini puolestaan suojaavat luteiinia ja kseaksantiinia kehossa. Luteiini on hyödyksi erityisesti silmille, iholle ja sydämelle - tuote sisältää myös silmille hyödyllisiä mustikan ja tyrnin flavonoideja.
 

Tuotetta on saatavilla AITO hyvän olon kaupoissa ja -verkkokaupassa.

Lehden muita artikkeleita

Tyynnytä menopaussin myrskyt luonnonmukaisesti!
Vaihdevuodet ovat luonnollinen osa naisen elämää, mutta monilla niiden aiheuttamat oireet ovat silti omiaan laskemaan...
Lue
Hyvää naistenpäivää!
Tuotetta on saatavilla AITO hyvän olon kaupoissa ja -verkkokaupassa.
Lue
Hyvän olon tarjoukset
Tarjoukset ovat voimassa AITO hyvän olon kaupoissa ja -verkkokaupassa 28.2.–31.3.2020 niin kauan kuin tuotteita...
Lue