Mitä yhteistä on sydäntaudeilla ja luuston kunnolla?

Sydän
luusto
kalsium
magnesium
D-vitamiini
K2-vitamiini

Sydän- ja verisuonitaudit ovat suomalaisten yleisin kuolinsyy. Myös eriasteiset luuston heikkenemiseen liittyvät sairaudet yleistyvät yhä kiihtyvällä tahdilla. Voisiko näillä kahdella asialla olla jotain tekemistä keskenään? Vastaus on kyllä, paljonkin! 

Ravitsemuslääketieteessä on jo pitkään ollut tiedossa, että kalsiumin saanti ilman riittävää magnesiumin, D-vitamiinin ja K2-vitamiinin saantia voi lisätä merkittävästi verisuonten kalkkeutumisen riskiä. 

Magnesium

Jos kulutamme runsaasti kalsiumia ilman riittävää määrää magnesiumia, elimistöllämme ei ole työkaluja, joiden avulla se voisi hyödyntää kalsiumia oikealla tavalla. Tämä voi johtaa verisuonten kiihtyneeseen kalkkiutumiseen ja sitä kautta mm. kohonneeseen infarktin riskiin. Kalsiumin saanti on usein suomalaisilla turvattu ravinnon ja/tai kalsiumlisien avulla. Magnesiumin riittävässä saannissa sen sijaan on monilla haasteita.

Ei kuitenkaan pidä heittää lasta pesuveden mukana ja unohtaa, että riittävä kalsiumin saanti on ehdottoman tärkeää. Mikäli kalsiumia saadaan liian vähän, kiihdyttää se myös verisuonten kalkkeutumisen / ateroskleroosin riskiä sekä luuston haurastumista, koska silloin elimistö alkaa kiihtyvällä tahdilla irrottaa kalsiumia luustosta ja siirtää sitä verenkiertoon. Verisuonistossa ylimääräinen kalsium taas kiihdyttää verisuonten kalkkeutumista.

Keskeistä sydämen ja verisuonten sekä lujan luuston suojelemiseksi on siis riittävä määrä kalsiumia ja sen rinnalla runsaasti magnesiumia. 

Näyttämölle tosin tarvitaan vielä muutama roolisuoritus, mikäli tavoitteena on tarinan onnellinen loppu. Nimittäin K2- ja D-vitamiini.

K2-vitamiini

K2-vitamiinin osalta löytyy yhä enemmän näyttöä sen keskeisestä roolista kehon kalsiumin käytöksen säätelijänä. Se aktivoi luuston toimintaa niin, että kalsium löytää tiensä luustoon ja myös pysyy siellä. Mikäli elimistön K2-vitamiinin pitoisuus ei ole riittävällä tasolla, luovuttaa luusto kalsiumia verenkiertoon, jossa ylimääräinen kalsium aiheuttaa kalkkeutumista. 

K2-vitamiinin saanti ravinnosta on usein länsimaalaisilla melko vähäistä. Toisin kuin tunnetumpaa K1-vitamiinia, jota löytyy mm. vihreistä lehtivihanneksista, K2-vitamiinia löytyy lähinnä eläinperäisistä ruoka-aineista. Sen lähteitä ravinnossa ovat mm. kananmunien keltuaiset, kananliha, kovat juustot sekä fermentoidut soijapavut (natto). Kun tietoisuus tästä vitamiinista on viime aikoina lisääntynyt, K2-valmisteita on tullut markkinoille yhä enemmän. 

D-vitamiini

D-vitamiinia tarvitaan tässä näytelmässä kalsiumin imeytymisen tehostamiseen. Kun D-vitamiinilisää nautitaan, on suositeltavaa huomioida myös riittävä K2-vitamiinin saanti. Se aktivoi toimintaan ainesosia (proteiineja), joita D-vitamiini synnyttää. Mitä suurempia määriä nautit D-vitamiinia, sitä suurempia määriä K2-vitamiinia tulisi elimistöllä olla saatavilla. 

Kyseessä on siis näiden toimijoiden keskinäinen tasapaino; jos nautit yhtä, tulisi nauttia myös toista. Lopputuloksena sydän, verisuonet, luusto ja hampaat kiittävät!

Tämän lisäksi avainasemassa on terveellinen, tulehdusta vaimentava ruokavalio. Siinä on paljon hyviä luonnollisia rasvahappoja kylmäpuristetuista kasviöljyistä, voista, kalasta tai laadukkaasta kalaöljystä, paljon tuoreita kasviksia, marjoja ja laadukasta proteiinia. Sokeria se sisältää hyvin vähän tai ei lainkaan. Lisäksi kannattaa muistaa sopiva määrä liikuntaa sekä riittävästi lepoa ja stressinhallintaa. 

Tutustu Life Extensionin K2-vitamiini- ja Magnesium -valmisteisiin.