Kuinka suojautua liiallisen stressin haitoilta 

stressi
hormonitoiminta
suolisto
ruuansulatus
meditaatio
jooga
hengitysharjoitus
proteiini
kaura
Mustikka
kaakao
avokado
magnesium
dvitamiini
bvitamiini
ashwagandha
laventeli
treeni
nauru

Hyvinvointimme kannalta on olemassa hyvää ja huonoa stressiä. Jossain määrin stressi on tarpeen, se pitää meidät valppaana ja sitä kautta myös turvassa ympäristössä, jossa elämme. Se auttaa meitä suoriutumaan tiukoissa tilanteissa ja puolustamaan itseämme tarpeen tullen.

Liikaa ja liian pitkään jatkunut stressi taas aiheuttaa lähinnä haittaa kehossamme. Ihmisillä nuoresta vanhoihin stressiä tuntuu olevan yhä enemmän ja enemmän. Nuoret stressaavat ulkonäkö paineisiin ja suoriutumiseen liittyvistä asioista, keski-ikäiset ruuhkavuosia elävät tasapainoilevat parhaansa mukaan ura-, perhe-, toimeentulostressissä, seniorit puolestaan saattavat joutua kärsimään liiallisesta stressistä mm. sairauksiin ja toimeentuloon liittyen. Puhuttakaan muista lukuisista stressinaiheuttajista nykyisenlaisessa elämäntyylissä.

Ei ihme, että ihmiset kärsivät stressin liitännäishaitoista yhä enemmän.

Liiallinen ja jatkuva stressi myös kiihdyttää tehokkaasti kehon vanhenemisprosesseja. Rauhallisuus ja ainoastaan lyhytaikainen stressi sitä vaativissa tilanteissa taas estää kehon ennenaikaisia ikääntymismuutoksia.

Stressi vaikuttaa aina hormonitoimintaamme, sitä kautta sen vaikutukset näkyvät kehossa monella tasolla.

Stressireaktio kehossamme saa aikaan mm. sen, että käytännössä suoliston toiminto lamaantuu. Keho pumppaa verta raajoihin, jotta meillä olisi paremmat mahdollisuudet juosta karkuun tai taistella.

Vatsan ja suoliston toiminnot keskeytyvät ja ne eivät täten saa mahdollisuutta suorittaa normaalia ruuansulatusprosessiaan ja siihen liittyvää ravintoaineiden imeytymistä loppuun saakka.

Jos stressi on jatkuvaa ja sitä on liikaa, voitte kuvitella, mitkä seuraukset ovat ajan kuluessa suoliston kunnolle. Samoin uni, sydämen toiminta, verensokeritasapaino ym. saattavat heikentyä.
 

Mitä konkreettisia keinoja on sitten olemassa suojautua liiallisen stressin haitoilta:

  • Opettele keinoja mielesi rauhoittamiseksi. Meditaatio, rauhallinen jooga ja hengitysharjoitukset saattavat kuulostaa liian heppoisilta keinoilta stressin hoitamiseksi. Ne ovat kuitenkin vuosisatojen saatossa hyväksi todettuja ja tehokkaita keinoja stressin hallinnassa. Jos annat niille mahdollisuuden, huomaat isolla todennäköisyydellä niiden tehon kehon ja mielen rauhoittamiseen.
  • Ravintorikas ruokavalio, joka sisältää hyviä rasvoja, kuituja, kasviksia, marjoja, kohtuullisesti proteiinia jne. tukee elimistöä kestävästi jokapäiväisissä stressitilanteissa.
  • Tietyt täsmäruoka-aineet vaikuttavat elimistössä rauhoittavasti, kuten kaura, yrttiteet, mustikka, kaakao, rasvainen kala, pähkinät ja avokado.
  • Varmista riittävä magnesiumin, kalsiumin, d-vitamiinin sekä B-ryhmän vitamiinien saanti.
  • Samoin tietyt yrtit, kuten ashwagandha, kamomilla, sitruunamelissa ja laventeli ovat tehokkaita kumppaneita stressin taltuttamiseksi.
  • Liiku ja ulkoile, mutta älä tee liian rankkaa treeniä, jos olet stressaantunut, se vain nostaa entisestään stressihormonien tasoja.

Älä unohda, että nauraminen ja elämästä nauttiminen saavat kehon irti stressistä ja lisää hyvinvointiamme!

Nauttikaa syksystä!
 

Tule asiantuntevaan AITO hyvän olon kauppaan kysymään lisää!