Kohti tasapainoa

suolisto
mikrobiomi
dysbioosi
limakalvo

Suolistomme mikrobiomi tarvitsee päivittäin hellää hoivaa. Jos suoliston mikrobiomin tasapaino suistuu raiteiltaan, voidaan tästä tilasta käyttää termiä dysbioosi. Dysbioosissa hyödyllisten bakteerien määrät ovat usein alentuneet ja mahdollisesti patogeenisten/patogeenisten bakteerien ja/tai hiivojen määrät ovat lisääntyneet. Henkilöltä voi löytyä jopa parasiitteja. 

Dysbioosi voi aiheuttaa mitä erilaisimpia oireita suoliston alueen oireiden lisäksi, kuten esimerkiksi vastustuskyvyn alenemista, ihottumia, päänsärkyä ja niveloireita. Kyseessä ei ole sairaus, mutta tila voi pitkään jatkuessaan johtaa jonkin sairauden puhkeamiseen. 

Monet tekijät vaikuttavat suolistomme mikrobiomin koostumukseen, kuten syömämme ravinto, kokemamme tunteet ja ympäristö. Negatiivisesti vaikuttavat esimerkiksi ravintokuidun alhainen määrä, krooninen stressi, raskasmetallit, ympäristön homeet, runsas nautintoaineiden määrä, antibiootit ja mahalakun happamuutta vähentävät lääkkeet. Dysbioosin taustalla on usein erilaisia tekijöitä. 

Onkin tärkeää selvittää, mitkä asiat ovat johtaneet dysbioosiin. Asiakkaan perusteellisen haastattelun ja tarinan kartoittamisen myötä päästään usein varsinaisten syiden pariin. Tämän jälkeen huomio siirretään tulevaisuuteen ja niihin tekijöihin, joiden avulla tasapaino palautetaan. 

Jokainen dysbioosi on yksilöllinen, joten ratkaisutkin ovat yksilöllisiä. Suoliston mikrobiomin tasapaino voidaan joskus saada palautettua hyvinkin pienillä muutoksilla ja joskus tasapainon saavuttaminen vaatii enemmän aikaa ja työtä. 

The Institute for Functional Medicine (IFM) on kehittänyt erinomaisen viiden kohdan lähestymistavan, jota voidaan käyttää dysbioosinkin kohdalla. 

1. Poistetaan

Poistetaan ne tekijät, jotka vaikuttavat negatiivisesti ruoansulatuskanavan hyvinvointiin, kuten esimerkiksi haitalliset bakteerit. Lääkäri joutuu joskus turvautumaan häätöhoidossa antibioottikuuriin, mutta hoito ei koskaan jää tähän. Usein voidaan hyödyntää erilaisia ”luonnon antibiootteja”, kuten esimerkiksi sianpuolukka, berberiini, oreganoöljy, greipinsiemenöljy, oliivinlehtiuute, kapryylihappo, allisiinia sisältävä valkosipulivalmiste.

Ruokavaliosta poistetaan ne ruoka-aineet, jotka mahdollisesti aiheuttavat oireita eli asiakkaalle laaditaan yksilöllinen rauhoitusruokavalio. Taustalla voi olla myös ruoka-aineyliherkkyyksiä, jotka huomioidaan.

2. Korvataan

Elimistön ruoansulatustyötä voidaan tukea ateriahetken rauhoittamisen ja huolellisen pureskelun lisäksi ravintolisien avulla. Yksilöllisen tilanteen mukaan harkitaan esimerkiksi ruoansulatusentsyymin, betaiinihydrokloridin ja lesitiinin käyttöä. Useilla yrteilläkin on ruoansulatusta edistävä vaikutus.  

Asiakkaan ruokavaliossa ravintoköyhiä ja mahdollisesti oireita aiheuttavia ruoka-aineita korvataan ravintorikkailla aineksilla. Asiakkaan ruokavalion pohja voikin itse asiassa jopa laajentua. Myöhemmin pohditaan tauolla olevien ruoka-aineiden kokeilua ja myös sitä, mitä aineksia ei kannata ruokavalioon palauttaa (ainakaan säännölliseen käyttöön).

3. Uudelleen istutetaan eli edistetään suoliston mikrobiomin kukoistusta

Ruokavaliosta lähdetään aina liikkeelle, mutta yksilöllisesti valittu, tutkittu ja riittävän tehon omaava probiootti on usein hyödyllinen. Osa probiooteista sisältää myös prebiootteja, jotka edistävät suoliston hyödyllisten bakteerien kasvua. Ravintolisää, joka sisältää sekä probiootteja että prebiootteja, kutsutaan synbiootiksi. Tietyissä tilanteissa voidaan suositella Saccharomyces boulardiita.

Kuitulisä voi olla hyödyllinen, kuten esimerkiksi psyllium- ja akaasiakuitu, pellavarouhe tai eri kuitujen seos. Kuitulisiä on hyvä käyttää vaihdellen, sillä sisältäähän ruokavaliommekin monipuolisesti erilaisia ravintokuidun lähteitä. Kuitulisänkin valinnassa on huomioitava jälleen yksilöllinen sopivuus.

4. Korjataan

Dysbioosiin voi liittyä suoliston lisääntynyttä läpäiseväisyyttä. Suoliston mikrobiomin tasapaino ja kaikki muutkin edellä mainitut tekijät vaikuttavat positiivisesti suoliston limakalvoihin, mutta lisäksi limakalvon uusiutumista voidaan edistää. 

Ruokavalion laatukin vaikuttaa merkittävästi suoliston limakalvon terveyteen. Limakalvo saa tarvitsemiaan ravintoaineita ja ruokavaliosta on poistettu ne tekijät, jotka mahdollisesti ovat limakalvon hyvinvointia horjuttaneet. 

Solujen solukalvot koostuvat pääosin erilaisista rasvayhdisteistä, joten panostus laadukkaisiin rasvojen lähteisiin kannattaa tässäkin tilanteessa. Lisäksi esimerkiksi sinkki, A-vitamiini, aminohappo L-Glutamiini ja piihappogeeli ovat hyödyllisiä. 

5. Tasapainotetaan

Viimeinen vaihe, mutta erittäin tärkeä sellainen, on muiden elämäntapa-tekijöiden tarkastelu. Riittävä uni, rentoutuminen ja säännöllinen liikunta ovat tärkeitä huomioitavia asioita. Rakennammehan pysyviä ratkaisuja, joiden avulla mikrobiomin tasapaino säilyy myös tulevaisuudessa. 

Wayne W. Dyerin sanoin: "Kun muutat ajattelutapaasi niin asiat, joita ajattelet, muuttuvat".