Kilpirauhanen ja 4 tärkeää vinkkiä sen hyvinvointiin

kilpirauhanen
stressi
ympäristömyrkky
seleeni
jodi
sinkki
vitamiini
kivennäisaine
hormoni

Kilpirauhasen optimaalinen toiminta on keskeisessä asemassa koko hyvinvointimme kannalta. Huolehtiaksesi tämän herkän ja elimistömme kannalta keskeisen elimen optimaalisesta toiminnasta kannattaa varmistaa muutamia tärkeitä asioita.

Kilpirauhasen toimintaan vaikuttaa erityisesti ruokavalio ja siitä saatavien ravintoaineiden riittävä saanti. Liiallisen stressin tai koetun trauman vaikutukset kilpirauhaseen saattavat olla merkittäviä. Kilpirauhasen toimintaan vaikuttavana tekijänä on myös ympäristöstä saatavat haitalliset aineet, erityisesti haitalliset kemikaalit ja raskasmetallit. 
 

Huolehdi näistä neljästä kilpirauhaselle tärkeästä asiasta

  1. Elimistöllä käytettävissä keskeiset ravintoaineet kilpirauhashormonien tuottamiseksi:
    • Ravintorikasta ruokaa – nauti puhdasta, riittävän energiapitoista, runsaasti kasviksia, riittävästi proteiinia ja kuituja sekä luonnollisia rasvoja sisältää ruokaa.
    • Seleeni – Suomen maaperä on erityisen seleeniköyhää. Lisäksi tulee huomioida, että luomuvihannesten osalta keinolannoitteiden käyttö on vähäisempää ja näin myös lannoitteiden kautta saatava seleenipitoisuus matala. Suosi luomua, mutta muista seleenilisä tarvittaessa.
    • Sinkki – tarvitaan mm. kilpirauhasen entsyymireaktiossa.
    • Muista turvata riittävä raudan saanti, mutta muista että rautavalmisteita ei tule käyttää ilman diagnoosia raudan puutteesta (raudanpuuteanemia tai piilevä raudan puute).
    • A-vitamiini – tukemaan T3 -reseptorien toimintaa.
    • Jodi – ehdottoman tärkeä turvata riittävä jodin saanti. Jodi on välttämätön aine kilpirauhashormonien tuottamisen turvaamiseksi.
    • B-ryhmän vitamiinit – erityisen tärkeitä B2, B3 ja B6.
    • Riittävä D-vitamiinin saanti – D-vitamiini on hormonin kaltaisesti toimiva vitamiini ja on kokonaisterveyden kannalta ehdottaman tärkeää turvata sen riittävä saanti.
    • K2-vitamiini – hyvä ottaa erityisesti, jos nautitaan suuria D-vitamiini annoksia.
    • C-vitamiini – tukee osaltaan mm. maksan myrkynpoistoa ja siten tukee kilpirauhasen toimintaa.
  2. Huolehdi että kotisi mahdollisimman myrkytön ympäristö, käytä turvallisia pesuaineita, etikalla, soodalla ja sitruunalla pärjää pitkälle! Huolehdi ettei kotisi uusia tekstiilejä ja huonekaluja ole käsitelty palonestoaineilla.
  3. Huolehdi että saat riittävästi, mutta kohtuudella liikuntaa ja paljon raitista ilmaa.
  4. Käytä sinulle sopivia stressinhallintakeinoja, jolla rauhoittaa tarpeen tullen laukkaavat ajatukset ja kiihtynyt hengitys. Älä päästä stressitilaa muuttumaan krooniseksi vaivaksi, se vaikuttaa suoraan negatiivisesti kilpirauhasesi toimintaan.

Kilpirauhanen on kehomme todellinen ”drama-queen”, se todella tarvitsee huolehtimista ja terveitä elintapoja seurakseen toimiakseen mahdollisimman tehokkaasti ja oikealla tavalla fyysisen ja psyykkisen hyvinvointimme tueksi elämän kaikissa vaiheissa.

Erityisesti kun ikää alkaa karttua ja vuosilukevat kaartuvat 40 ikävuoden paremmalle puolelle, koko hormonitoimintamme alkaa usein laiskistua, mukaan lukien kilpirauhashormonien tuotanto. Tokikin hormonitoiminnan hiipuminen iän myötä on jossain määrin täysin luonnollista, mutta nykytiedolla tiedämme jo, kuinka edesauttaa hormonitoiminnan jatkumista mahdollisimman pitkään optimaalisena. Sillä on suoraan vaikutusta elämänlaatuun, kuten jaksamiseen, unen laatuun, aivotoimintaan, muistiin, painon kertymiseen, sydänterveyteen jne.

Nykyisin kilpirauhasongelmia todetaan aikaisempaa enemmän ja yhä nuoremmilla, joten on todennäköistä, että nykyisillä elämäntavoillamme ja ympäristöllä on tekemistä asian kanssa.

Virkeää ja rentouttavia hetkiä alkaneeseen vuoteen!
 

Tule asiantuntevaan AITO-kauppaan kysymään lisää vinkkejä kilpirauhasen hyvinvointiin!