Kevättä ilmassa

kevät
nokkonen
yrtit
villiyrtit
hortoilu
paasto
puhdistuskuuri

Ilmat lämpenevät ja päivät pitenevät, mikä antaa energiaa ja lisää toimeliaisuutta, mutta missä kunnossa elimistön vitamiini- ja hivenainevarastot ovat talven jäljiltä? Talvella tulee usein syötyä raskasta ja rasvaista ruokaa ja napsittua suklaata, mutta vihannekset ja hedelmät eivät välttämättä maistu. Keväällä sielu ja ruumis ovat valmiita ruokavalion kevennykselle ja kaikenlaisia kevätkuureja ja puhdistusjaksoja onkin käytetty kautta aikojen. Innokkaimmat voivat ryhtyä paastokuurille, luontoystävät lähtevät hortoilemaan (lue: keräämään villiyrttejä) ja mukavuudenhaluiset suuntavat ruoka- ja terveyskauppaan viherostoksille.

Paasto

Ihmisen elimistö tottui vuosituhansien aikana siihen, että ravintoa oli saatavana sattumanvaraisesti. Silloin kun ravintoa oli runsaasti, syötiin hyvin, mutta välillä - erityisesti alkukeväästä - piti tulla toimeen vähemmällä. Nykyään elämme yltäkylläisyydessä eikä elimistö ole sopeutunut siihen. Tämä näkyy väestön lihomisena ja siitä johtuvina lisäsairauksina. Lisäsairauksia ovat muun muassa tukielinten sairaudet, kuten nivelvaivat, sydän- ja verenkiertosairaudet ja 2-tyypin diabetes. Näiden syiden takia on hyvä joskus pysähtyä ja tehdä elimistölle puhdistuskuuri, minkä jälkeen on helpompaa jatkaa kevyempää elämäntapaa. Paasto on siihen hyvä keino ja esimerkiksi mehupaasto on helppo toteuttaa. Siihen löytyy valmiita 5-7 päivän paketteja ja kirjallisia ohjeita ja se sopii perusterveelle aikuiselle. Ensimmäiset pari kolme päivää saattavat olla hankalia, mutta sen jälkeen näläntunne katoaa ja olo kohenee. Paasto vaikuttaa edullisesti veren rasva-arvoihin (lue: alentaa kolesterolia), uudistaa ja tervehdyttää suoliston bakteeriflooraa ja antaa suolistolle tervetullutta lepoa, jolloin mahdollisesti ärtyneet limakalvot ehtivät parantua.

Hortoilu

Keväinen luonto puskee vihreyttä ja sormet oikein syyhyävät päästä keräilemään kaikenlaista syötävää. Jos et tunne kasveja, aloita helposti tunnistettavista, kuten nuorista nokkosista (muista hanskat!), voikukanlehdistä ja kuusenkerkistä. Nokkosia voi käyttää pinaatin tapaan keittoon, piirakoihin ja lettuihin. Voikukan lehdet sopivat salaattiin muiden vihreiden lehtien kanssa ja koristeeksi voi laittaa keto-orvokkeja. Kuusenkerkistä eli niistä vaaleanvihreistä vuosikasvuista voi valmistaa yrttijuomaa hauduttamalla niitä kuumassa vedessä. Pikkuisen hunajaa lisäksi ja miedonmakuinen ja ravintorikas juoma on valmis. Jos on tarvetta lisätä virtsaneritystä tai on turvotusta, koivun lehdistä haudutettu juoma sopii siihen tarkoitukseen. Useat kasvit toimivat mietoina diureetteina eli virtsanerityksen lisääjinä suuren kaliumpitoisuutensa vuoksi. Kaliumia on muutenkin hyvä saada natriumin, joka tulee erityisesti suolasta, vastapainoksi. Koivun mahla on hyvä mineraali- ja vitamiinilähde, mutta sitä voi valuttaa vain omista koivuista. Mahlan valuttaminen ei kuulu jokamiehenoikeuksiin.

Puhdistuskuurit

Puhdistuskuureissa voi käyttää esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa tai vehnänorasmehua. Näitä voi hankkia jauheena, jota voi laittaa vaikkapa smoothien sekaan, tai kapseleina. Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto on valinnut spirulinan vuoden 2015 rohdoskasviksi sen pitkän käyttöhistorian ja monipuolisten ominaisuuksien ansiosta, lue lisää Ravintolisätiedotus-sivulta. Spirulina on mikroskooppisen pieni, yksisoluinen levä, joka viihtyy makeassa vedessä. Se on erittäin ravintorikas ja tämän ovat jopa WHO ja YK huomanneet ja suosittelevat sitä nälänhädän torjumiseksi. Spirulina sisältää runsaasti proteiinia, kaikkia B-ryhmän vitamiineja (jopa B12-vitamiinia, jota muuten on vain eläinkunnan tuotteissa!), mineraaleja, karotenoideja (niistä lisää seuraavassa blogissa) ja hyviä rasvahappoja. 

Myös Chlorella on yksisoluinen levä, jonka nimi tulee kreikan kielen sanasta chloros, joka tarkoittaa vihreää. Chlorella sisältää runsaasti klorofylliä, proteiineja (noin 60 %), mineraaleja ja vitamiineja. Vehnänoraat ovat ehkä tästä kolmikosta tuntemattomin raaka-aine, mutta niitä voi hyvin kasvattaa itsekin luomuvehnänjyvistä, ks. lisätietoa esimerkiksi www.raakaravinto.net Kun oraat ovat noin 15-20 cm korkeita, niin niistä puristetaan mehua ja nautitaan. Jos mehua tulee kerralla paljon, sitä voi myös pakastaa. Helpommalla pääsee ostamalla kuivattua vehnänorasmehua kapseleina. Vehnänoras on monipuolinen ravintopaketti; runsaasti hyvää kasviproteiinia, vitamiineja, mineraaleja ja klorofylliä.

Näistä ja monista muista hyvistä ruokaraaka-aineista voi lukea lisää vaikkapa James A. Duken kirjasta Parantavien ruokien opas, joka on kevyesti ja hauskasti kirjoitettu, mutta täynnä asiaa. Hänen mottonsa oli: Go grazing! Sillä hän tarkoitti, että pitää syödä pieniä määriä erilaisia ruokia, jotta saisi monipuolisesti ravintoaineita ja ravintoaineet ovat parhaimmillaan ravinnosta saatuina. Tällöin satunnainen pieni herkuttelukaan ei kaada muuten tasapainoista ruokavaliota. Nauttikaamme siis ravinnon keräilystä, valmistuksesta ja nauttimisesta - ja jos mahdollista - yhdessä rakkaiden kanssa.