Immuunipuolustuksen luontaiset boostaajat    

Kevättalvella vastustuskyky voi olla koetuksella. Hyvä käsihygienia ja vastustuskyvyn tukeminen ovat parhaita tukipilareita terveenä pysymiselle. Vastustuskykyä voi pyrkiä tukemaan omilla elintavoilla.
 

Mitä kannattaa huomioida ruokavalion suhteen?
 

Suosi näitä:

  • Vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä päivittäin vähintään puoli kiloa, mielellään vielä enemmän, ja sateenkaaren väreissä.
  • Itse tehtyä, luonnollista ruokaa – vältät lisäaineet, väriaineet ja muut teolliset ainesosat.
  • Vihannesmehuja, vihermehuja, marjajauheita – jollet omista mehulinkoa, osta Biottan valmiita vihannesmehuja ja nauti desi pari päivittäin. Viher- ja marjajauheita on helppo heittää pirtelöön tai jogurtin joukkoon.
  • Kalaa lajeja vaihdellen ja vaaleaa lihaa (jos mahdollista myös luomuna).
  • Hyvän rasvan lähteitä, kuten avokado, pähkinät, siemenet, oliivi-, avokado-, camelina- ja kookosöljy.
  • Lisää ruokaasi yrttejä, kuten valkosipulia, oreganoa, timjamia, inkivääriä, kurkumaa, rosmariinia ja salviaa.

Vältä näitä:

  • Sokeri: virvoitusjuomat, leivonnaiset, makeiset, energiajuomat, hedelmämehut (sis. yleensä paljon sokeria) ja ylipäänsä lisätty sokeri.
  • Vehnä ja kaikki raffinoidut valkojauhotuotteet
  • Einekset ja pikaruoat
     

Ravintolisät immuunijärjestelmän tueksi

Osalla ravintolisistä on viralliset terveysväittämät ”edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa”, joita saa käyttää niiden markkinoinnissa. Tällaisia ravintolisä ovat mm:

Kokemusperäisen, sekä asiakkailta, että terapeuteilta saatujen tietojen mukaan, seuraavista ravintolisistä saattaisi olla apua immuniteetin tukemiseen:

  • valkosipulikapselit
  • beetaglukaanivalmisteet
  • propolis
  • auringonhattu-uute
  • Cat´s claw eli kissankynsi
  • Koivuntuhka-uutejuoma
  • Havupuu-uutejuoma
  • oregano-öljy
  • oliivinlehtiuute
  • greipinsiemenuute
  • probioottivalmisteet
  • pakurikääpä
  • mustaseljauute- tai mehu

Ravintolisien käytössä on hyvä muistaa tarkistaa lääkäriltä tai terapeutilta, että ravintolisät eivät aiheuta ristireaktioita mahdollisesti käyttämiesi lääkkeiden kanssa. Osaa yrttivalmisteista saa käyttää vain kuuriluonteisesti, kysy näistä lisätietoa ravintoterapeutiltasi tai luontaistuotekauppiaaltasi.
 

Muu immuniteetin tuki

Parhaiten keho palautuu ja uudistuu, kun saat kunnon yöunet. Pyri nukkumaan ainakin suositellut 7–8 tuntia yössä.

Stressin hallinta on erittäin tärkeää, koska pitkään jatkunut stressi voi heikentää kehon puolustuskykyä. Voi olla, että silloin tarvitset suurempaa tukea ruokavaliosta ja ravintolisistä. Luonnollisesti olisi tärkeää pureutua stressin juurisyihin, muuttaa niitä tai omaa ajattelumaailmaa. Huomaathan, että lisämunuaiset eivät eritä stressihormoni kortisolia, mikäli aivosi eivät käskytä niitä erittämään sitä! Eli ajattelumaailmallasi on todella iso merkitys.

Tiesitkö, että voit mahdollisesti parantaa vastustuskykyäsi nauramalla kunnolla ja pitkään? Kyllä! Nauraminen saa aikaan palleahengityksen, joka luo paineen, joka alkaa liikuttamaan lymfanesteitä. Mitä enemmän lymfanesteitä kiertää pitkin imusolmukkeita, sen enemmän tuotetaan lymfosyytteja. Niiden avulla kehomme pystyy toimimaan paremmin kohdatessaan viruksia.

Yhteenvetona voisi todeta, että syö terveellisesti, nuku tarpeeksi, vähennä stressiä, huolehdi käsihygieniasta, nauti harkitusti ravintolisiä ja naura paljon – saatat tukea siten vastustuskykyäsi.

 

Anu Bouquet, ravintoterapeutti

Anu Bouquet toimii ravintoasiantuntijana vastaanotollaan Nummelassa ja Espoonlahden AITO-kaupassa. Henkilökohtaisen asiakastyön ja ryhmäohjausten lisäksi Anu pitää kursseja ja luentoja. Hän on hankkinut lisää koulutusta mm. kroonisten infektioiden hoidossa ja funktionaalisen lääketieteen laboratoriotestien tulkinnassa. Anu harrastaa tanssia, meditaatiota, lukemista ja maalaamista. Lisätietoa palveluista www.ravintoeliksiiri.fi.
 

Tuotteita voit tilata kätevästi verkkokaupastamme tai tehdä tilauksen verkkokaupasta ja noutaa sen lähimmästä AITO-kaupastasiLue lisää Click & Collect -toimitatavasta!