Immuniteetti – kehon suojakilpi kuntoon

immuniteetti
vastustuskyky
flunssa
virus
autoimmuunisairaus
homealtistus
borrelioosi
mykoplasma
stressi
antibiootti
glyfosaatti
uni
psyllium
chia
maitohappobakteeri
entsyymi
vitamiini

Yleensä flunssakauden alkaessa ihmisille muistuu mieleen, että kehon puolustuskyvyllä eli immuniteetillä on paikkansa terveytemme ylläpidon osalta. Muutoin saattaa ehkä unohtua, kuinka tärkeä tuo näkymätön haarniska terveytemme ylläpidossa on. Vahvaa immuniteettiä tarvitaan myös kroonisempien sairauksien kuin akuuttien flunssanpoikasten taltuttamisessa sekä mm. kudosvaurioiden korjaamisessa. 

Nykyisin meitä vaivaa yhä enenevässä määrin erilaiset krooniset vaivat, kuten allergiat ja autoimmuunisairaudet. Mediaa seuraamalla, ympärillä voi huomata paljon puhetta ja potilaskertomuksia homealtistuksen, punkin puremasta saadun borrelioosin tai mykoplasma-infektioiden ym. aiheuttamista pitkittyneistä vaivoista ja oireiluista. Edellä mainittujen osalta, toiset ihmiset tuntuvat altistuvan niille helpommin kuin toiset. Toki taustalla on monia vaikuttavia tekijöitä. Oman immuniteetin kyky puolustautua hyökkääjiä tai muita satunnaisia harmillisia vierailijoita vastaan on keskeisessä asemassa siinä, millaiseksi riesaksi vierailija lopulta muodostuu kehossamme. 

Immuunipuolustuksemme on nykypäivänä kovilla. Sitä rasittaa moderni elämäntapamme, kuten: 

  • prosessoitu ja ravintoköyhä ruoka
  • pitkään jatkuva stressi ja kiire
  • usein syödyt antibioottikuurit ja jotkin lääkitykset
  • ympäristön saasteet
  • kemikaalit kuten glyfosaatti
  • antibakteeristen tuotteiden kuten antibakteeristen puhdistusaineiden käyttö
  • unen puute jne. 

Vastuskyvyn kuntoon vaikuttaa naisilla myös mm. kuukautiskierto ja sen mukanaan tuoma hormonaalinen vaihtelu. Kuukautisten aikaan, kun estrogeenitasot laskevat, heikkenee immuniteetti hetkellisesti. Eli silloin ei ehkä ole paras aika rasittaa ja altistaa itseään muutoin liian rajusti! 
 

Näin tuet immuniteettiasi luonnollisesti

Hyvä uutinen on se, että voit itse tehdä valintoja, joilla tuet ja voimistat immuniteettiäsi. Tärkeimpänä listalla on suoliston hyvinvointi. Suoliston keskeinen rooli on viime vuosina vihdoin saamassa sen arvostuksen, joka tälle elimistömme keskeiselle työjuhdalle kuuluu.

Suolistossa asustaa n. 80 % vastustuskykyymme vaikuttavista toimijoista. Suoliston lisäksi merkittäviä rooleja immuniteetin muodostuksessa kantaa iho ja imusolmukkeet. Suoliston suotuisa bakteerikanta tukee vastuskykyäsi mm. pitämällä ei-toivotut vierailijat aisoissa valtaamalla tilaa ruuansulatuskanavassa eli käytännössä vierailijoille ei jää istumapaikkoja ja ne ymmärtävät jäädä vaatimattomiksi sivustaseuraajiksi.

Tekijöitä, jotka kannattaa huomioida immuniteetin tukemisessa:

Suolisto: 

  • Erilaiset kuitulisät ja sekoitukset, kuten psyllium, pellavansiemen, chiasiemenet, liotetut kauraleseet, jne. 
  • käytä tarvittaessa probiootti-/ maitohappobakteerilisää 
  • tarvittaessa entsyymit ja suolahappolisä
  • sokeri ja teolliset kovetetut rasvat pois tai minimiin ruokavaliossa
  • runsaasti kasviksia, marjoja, luonnollisia rasvoja ja laadukkaita proteiininlähteitä ruokavalioon
  • maitohappokäymisen avulla valmistetut ruuat, kuten hapankaali ja kimchi antavat vauhtia suoliston bakteerikannan hyvinvointiin 

Vastuskyvyn tukemiseksi keskeisiä ovat myös:

  • D-vitamiini
  • sinkki
  • C-vitamiini
  • K2 -vitamiini
  • seleeni
  • A-vitamiini
  • B-ryhmän vitamiinit

Äläkä unohda lepoa ja riittävää palautumista arjen kiireiden keskellä, jotta elimistöllä on voimavaroja pitää suojahaarniska lujana. 

Hyvää kesää!
 

Tule asiantuntevaan AITO hyvän olon kauppaan kysymään lisää neuvoja ja valitsemaan itsellesi sopivia tuotteita!