Ikääntyvien terveellinen ruokavalio auttaa monissa terveysongelmissa

Ikääntyvä
vanhus
alzheimer
prosessoitu ruoka
tulehdus
antioksidantti
ruokavalio

Vanhusten hoito länsimaissa ei aina ole kovin kehuttavaa. Parannustakaan ei välttämättä ole näkyvillä, koska talouskriisi aina tavalla tai toisella leikkaa palveluja monesti melko suojattomilta ihmisiltä, kuten vanhuksilta.

Tiedetään varsin hyvin, että jos vanhusten ruokavalio, yleinen huolenpito ja sosiaalinen elämä parantuisivat, suurinta osaa erilaisista lääkkeistä voitaisiin vähentää, jopa poistaa. Täten myös monet sivuvaikutukset katoaisivat.

Maailmassa on pieniä yhdyskuntia, joissa keski-ikä on vähän alle sata vuotta. Monet ovat saavuttaneet sadan vuoden rajan ja ylikin, yhä eläen terveellistä ja täysipainoista elämää, usein perheyhteisössä. Yleinen punainen lanka näyttää olevan terveellinen ja luonnollinen ravinto, raitis ilma, hyvä sosiaalinen elämä ja tunne siitä, että on tarpeellinen. Näissä yhteisöissä vanhuksia ei laiteta vanhainkotiin, vaan he elävät hyödyllisinä perheenjäseninä elämänsä loppuun saakka.

Alzheimerin tauti on yksi pelätyimpiä sairauksia maailmassa, ja sen ennustetaan lisääntyvän. Jo 30 miljoonaa ihmistä maailmassa sairastaa tätä tautia, joka todettiin ensimmäisen kerran noin sata vuotta sitten. Jo pitkään on oltu sitä mieltä, että elämäntavat ja ruokavalio vaikuttavat tähänkin sairauteen. Jos jatkamme prosessoidun ruoan nauttimista, emmekä kiinnitä huomiota sellaisiin perustarpeisiimme, kuten liikunta ja lepo, lisäämme riskiä sairastua moniin niin sanottuihin nykysairauksiin, Alzheimerin tautiin sekä muihin aivoja ja hermostoja koskeviin sairauksiin.

Uutta tutkimustietoa

Uusimman UCLA:ssa (the University of California at Los Angeles) tehdyn pienimuotoisen tutkimuksen mukaan Alzheimerin taudinkulkua on mahdollista kääntää tai sen etenemistä hidastaa tietynlaisten elämäntapojen ja ruokailutottumusten avulla. Lisätutkimusta tarvitaan, mutta tähän mennessä saadut tulokset ovat rohkaisevia. Valitettavasti monilla meistä on henkilökohtaisia kokemuksia sairaudesta, ja siten jokainen toivottaa kaiken mahdollisen avun tervetulleeksi. Tähän mennessä lääkehoito ei ole tuottanut toivottuja tuloksia.

Taudinkuva on myös selkiintymässä, ja se on erilainen kuin aiemmin on luultu. Sairauden yksinomainen aiheuttaja ei olekaan plakki (kimppu tahmeita, toisiinsa tarkertuneita proteiineja, jotka vähitellen rakentuvat hermosolujen väliin). On havaittu, että hermosolujen signaalien epätasapaino voi olla merkittävin tekijä. Jos syy tulevaisuudessa saadaan selville, voidaan ongelmaa hoitaa nykyistä paremmin.

Useimmiten vanhusten ruokavalio ei tue aivojen ja hermoston terveyttä, sillä se sisältää liikaa prosessoituja ruokia. Tällöin nopeat hiilihydraatit, sokeri ja huonolaatuiset rasvat ovat vanhusten ruokavalion keskiössä. Vaikka yksilö ei sairastaisi Alzheimerin tautia, tällainen ruokavalio heikentää monia kognitiivisia toimintoja kenellä tahansa. 

UCLA:n tutkimukseen perustuen tutkijat ovat laatineet monivaiheisen ohjelman, jolla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia Alzheimerin taudin hoidossa. Seuraavassa pääpiirteitä ohjelmasta, joka sopii melko hyvin yhteen funktionaalisen lääketieteen periaatteiden kanssa.

Ruokavalio

Ruokavaliossa vältetään kaikkia tulehdusta lisääviä ruoka-aineita, kuten sokeri, vehnä ja yleensä valkoiset viljat sekä kovetetut rasvat, kuten margariini ja prosessoidut öljyt. Lisäksi vältetään kaikkea prosessoitua ruokaa, kuten lihasäilykkeet, makkarat, pasteijat, valmisruoat, pika- ja roskaruoat, prosessoidut maitotuotteet ja virvoitusjuomat sekä ruoat, joissa on runsaasti lisäaineita.

Ruokavalioon lisätään kausiluontoisesti runsaasti tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja kotimaisia marjoja. Mustikka on voimakas antioksidantti, sisältäen muun muassa resveratrolia, joka auttaa vähentämään tulehdusta (yksi Alzheimerin taudin taustatekijöitä). Samoin muut kotimaiset marjat sisältävät runsaasti erilaisia ravinteita ja antioksidantteja.

Kananmunia, kotimaista hyvälaatuista lihaa (kohtuudella), kanaa ja kalaa säännöllisesti käytettynä – näin lisätään ravinnon hyvälaatuisten proteiinien määrää. Proteiinit ovatkin monesti lähes kateissa vanhusten aterioista. Kannattaa myös käyttää kohtuudella täysjyväviljoja, kuten riisi, spelt, kaura ja ruis.

Terveelliset rasvat, kuten kalarasva, Omega-3, kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy, kookosöljy, kohtuudella voi, täysrasvaiset juustot ja maito (jos maito ei ole ongelma ruoansulatuskanavalle), ovat hyvin tärkeitä aivojen ja hermoston terveydelle. Monesti vanhukset eivät käytä niitä lainkaan sydän- ja verisuonitauteja pelätessään. Uudet tutkimukset ovat kuitenkin moneen kertaan osoittaneet, että eläinrasvat eivät ole läheskään aina syypää sydän- ja verisuonitauteihin, vaan sokeri, prosessoitu ruoka ja valkoinen vilja. Niin ikään syynä voi olla elämäntapojen muuttuminen, kuten liikunnan puute.

Muuta huomioon otettavaa

Muista hoitokeinoista mainittakoon muun muassa:

- tulehduksen vähentäminen (resveratroli, kurkumiini, tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat), tulehdusta lisäävien ruokien poistaminen ruokavaliosta, ks. yllä 
- optimaalinen määrä antioksidantteja, kuten mustikka, E-vitamiinivalmiste (joka sisältää useita E-vitamiinimuotoja), alfalipoiinihappo ja C-vitamiini 
- kognitiivisten toimintojen tukemiseen B-vitamiinit, erityisesti B5 sekä magnesium (suosi tauraattimuotoa)
- rasvahapot, Omega-3, MCT-öljy
- verensokerin tasapaino, ks. suositukset yllä
- aivojumppa: opiskele, tee ristisanatehtäviä ja niin edelleen
- riittävä uni, ainakin 7-8 tuntia yössä
- säännöllinen liikunta, joka vähentää myös stressiä.

Nämä ohjeet auttavat myös painonhallinnassa. Sopiva paino puolestaan tukee terveyttä monin eri tavoin, kuten vähentää riskiä sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään, diabetekseen sekä tukee luuston terveyttä.