Hoitaako oireita vai niiden aiheuttajaa?

ruokavalio
rentoutuminen
liikunta
lepo
positiiviset ajatukset
ravintolisät
suolisto

Varmasti monen maalaisjärki vastaa automaattisesti yllämainittuun kysymykseen, että tietenkin tulisi hoitaa sairauden tai oireiden aiheuttajaa. Toki oireiden helpottaminen on usein myös tarpeen. Kuitenkin vielä parempi vaihtoehto olisi ennaltaehkäistä sairauksien puhkeamista siinä määrin kuin mahdollista. 

Meillä on tuhansia vuosia vanhaa tietoa sairauksien ennaltaehkäisyn keinoista mm. suomalaisen kansanparantamisen, kiinalaisen lääketieteen ja intialaisen ayurveda –tieteen kautta. Kuinka sairauksien puhkeamisen todennäköisyyttä voidaan pienentää tai jopa torjua erilaisilla keinoilla? Myös nykytutkimuksen kautta löytyy valtavasti tutkittua tietoa aiheesta. Kuitenkaan näitä keinoja ei varsinkaan länsimaissa käytetä ja hyödynnetä lähellekään siinä määrin kuin olisi mahdollista. Kun menemme lääkärintarkastukseen täällä Suomessa, harva lääkäri kyselee elämäntilanteestamme ja ruokavaliostamme lainkaan. Jos kysyy, niin asiaan paneutuminen ja sen käsittely jää hyvin yleiselle tasolle.

Tiedämme, että ruokavaliolla on valtava merkitys terveyden ylläpidossa. Samoin positiivisilla ajatuksilla, liikunnalla, palautumisella sekä unella ja rentoutumisella. Nämä ovat halpoja ja jokaisen ulottuvilla olevia keinoja ennaltaehkäistä sairauksia. Mutta niiden hyödyntäminen on meidän itsemme vastuulla. Me itse teemme lopullisen valinnan omalta kohdaltamme, haluammeko niitä hyödyntää omassa elämässämme. Ennaltaehkäisy on kuitenkin helpompaa kuin puhjenneen sairauden hoitaminen. 

Ohessa tutkittuja tekijöitä, joita meistä jokainen voi hyödyntää oman ja läheisten terveyden ylläpidossa ja sairauksien ennaltaehkäisyssä:

-  Kasvis/kala- painotteisen ruuan lisääminen vähentämään monien sairauksien todennäköisyyttä.
-  Oikeat ravintolisät suojaamaan solujamme ympäristön haasteilta.
-  Suolistosta huolehtiminen ja riittävä määrä kuituja puhdistamaan jätteitä kehosta.
-  Perinteiset yrtit ja kasvirohdokset terveyden tukemiseen.
-  Myönteisten tunteiden ja kiitollisuuden kehittäminen.
-  Liikunta ja hikoilu sopivissa määrin.
-  Syvähengitys ja hengitysharjoitukset.
-  Elämänhalun vahvistaminen sinua motivoivilla tavoilla. 

Valoa ja jaksamista pimeään vuodenaikaan!