Entsyymit – avain toimivaan ruoansulatukseen

Yksi parhaita tapoja pitää huolta itsestään on nauttia monipuolista ja terveellistä ruokaa, josta keho saa tärkeitä ravinteita ja rakennusaineita. Monipuolisen ravinnon nauttiminen on kuitenkin vaikeaa, jos kehon ruoansulatusjärjestelmä ei toimi normaalisti. Syy vaivoihin voi olla liian vähäisessä määrässä entsyymejä.

Nauttimamme ravinnon pilkkoutumisesta huolehtivat lukuisat eri entsyymit, joita mm. haima erittää. Niistä jokainen huolehtii omalta osaltaan eri ravintoaineiden, eli hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan pilkkoutumisesta sellaiseen muotoon, että elimistö pystyy käyttämään ne hyväkseen. Jos näitä entsyymejä ei erity riittävästi, syntyy epämiellyttäviä oireita, kuten vatsakramppeja, kaasua ja turvotusta. Oireiden pelko saa monet välttelemään terveellisiäkin ruoka-aineita, jos ne koetaan ”huonosti sulaviksi”. Tällaisia ruoka-aineita ovat esimerkiksi vihannekset ja juurekset, maito, soija, pavut, viljat ja liha.

Tilapäisiä ruoansulatushäiriöitä voi aiheuttaa myös runsaampi syöminen juhlissa, tai se, ettei ole tilaisuutta syödä täsmälleen totuttuun aikaan. Juhlaruoat ovat lisäksi usein runsasrasvaisia ja harvasta juhlapöydästä puuttuvat makeatkaan herkut. Ruoansulatukselle ei tietenkään ole hyväksi jatkuva runsaan rasvan ja sokerin syöminen. Silti moni, joka säästääkin herkuttelun erikoistilanteisiin, kärsii ruoansulatusvaivoista. Tällöin syynä saattaa jälleen olla liian vähäinen entsyymien määrä ruokamäärän pilkkoutumiseen. Monesti sosiaalisiin syömistilanteisiin liittyvätkin juuri ne tekijät, jotka laukaisevat oireet. Miten ikävää onkaan kärvistellä vatsavaivoissa, kun voisi nauttia hyvästä ruoasta hyvässä seurassa!

Tunnista ruoansulatusongelmat

Kun sairauden tai allergian mahdollisuus on suljettu pois, ja edellä mainitut vaivat ovat edelleen riesana, oireita saatetaan usein hoitaa virheellisesti pelkillä maitohappobakteereilla tai närästyslääkkeillä. Nämä eivät kuitenkaan auta silloin, kun oireet johtuvat ruoansulatuksen kykenemättömyydestä sulattaa eli pilkkoa ravintoaineita. Joissakin tapauksissa närästyslääkkeiden käyttö voi jopa pahentaa ongelmaa, koska ne heikentävät vatsahappojen toimintaa ja näin myös ruoan pilkkoutumisprosessin etenemistä. Entsyymit ovat niin ratkaisevassa osassa siinä prosessissa, joka tapahtuu kehossamme, kun nautimme ravintoa. Niiden liian vähäinen erittyminen on liitetty jopa yhdeksi osasyyksi ruoka-aineallergioihin.

Entsyymejä lisäravinteena

Oikeanlaisella laadukkaalla entsyymivalmisteella voidaan tukea kehon omia prosesseja ja näin saavuttaa elimistön ruoansulatusjärjestelmän vaatima entsyymitaso. Entsyymivalmisteen tulee täyttää tiettyjä kriteerejä ollakseen mahdollisimman hyödyllinen tähän tehtävään. Seuraavassa hyödyllisiä vinkkejä entsyymivalmisteen valintaan ja esimerkkejä eri entsyymien vaikutusalueista:

• Koska eri entsyymit vaikuttavat eri osissa ruoansulatuskanavaa, entsyymivalmisteen tulee säilyttää tehonsa laajalla pH-alueella.

• Ruoansulatusentsyymeistä proteaasi (I, II, III) sekä bromelaiini, papaiini ja peptaasit hajoittavat ravinnon proteiinit sellaiseen muotoon, että elimistö pystyy hyödyntämään ne. Nimenomaan tällä yhdistelmällä on lisäksi sekä endo-peptidaasinen että ekso-peptidaasinen vaikutus, mitä merkitsee sitä, että se pystyy hajottamaan proteiiniketjuja sekä niiden päistä että keskeltä. Tämä tekee pilkkoutumisprosessista mahdollisimman tehokkaan ja varmistaa tärkeiden ravintoaineiden vapautumisen kehon käytettäväksi.

• Lipaasi huolehtii rasvojen pilkkoutumisesta. Kasviperäisen lipaasin teho ei heikkene mahahappojen vaikutuksesta, toisin kuin eläinperäisen lipaasin.

• Laktaasi, hemisellulaasi ja alfa-galaktosidaasi sekä amylaasi, sellulaasi, invertaasi, ja maltaasi huolehtivat kaikki omalta osaltaan hiilihydraattien pilkkoutumisesta, myös sellaisten, jotka usein aiheuttavat ruoansulatusoireita. Tällaisia ovat esimerkiksi maidon sisältämä laktoosi, kasvisten vaikeasti hajoavat sokerit ja kotimaisen viljan tärkkelys.

Miten ikävää onkaan kärvistellä vatsavaivoissa, kun voisi nauttia hyvästä ruoasta hyvässä seurassa! 

Lehden muita artikkeleita

D – Pohjoisen vitamiini ja etelän hormoni
Nykyisin tunnetut vitamiinit nimettiin niiden löytymisjärjestyksessä aakkoskirjaimin. Vuonna 1921 McCollum nimesi...
Lue
Suosittu painonhallintatuote poistaa makeanhimon
Garcinia Cambogia on hedelmä, joka tunnetaan myös nimellä Malabar tamarind. Hedelmä näyttää pieneltä, vihreältä...
Lue