E-vitamiini suojaa ja vahvistaa

E-vitamiini on ryhmä rasvaliukoisia vitamiineja, joita keho ei pysty itse valmistamaan, vaan se on saatava ravinnosta. Ruuassa E-vitamiinia on runsaimmin kasviöljyissä ja pähkinöissä.

Huolimatta siitä, että E-vitamiini on rasvaliukoinen, se varastoituu elimistöön vain lyhyeksi ajaksi. Jopa 75 % päivän aikana nautitusta E-vitamiinista poistuu kehosta. Mitä enemmän kulutamme energiaa, sitä enemmän tarvitsemme E-vitamiinia. Harvardin yliopiston ravitsemustieteiden professori Walter Willet on yksi tunnetumpia E-vitamiinin tutkijoita ja puolestapuhujia maailmassa. Hän on jo pitkään korostanut E-vitamiinin merkitystä ihmisen terveydelle ja sen elimistön soluja suojaavia vaikutuksia. Walter Willet ei ole kuka tahansa ravitsemustieteiden professori. Hän on erittäin kuuluisa muun muassa julkaisemastaan ruoka-ainepyramidista, jota kutsutaan myös Harvardin malliksi.

Vaikuttavat aineet

Luonnossa esiintyvä ”E-vitamiini” on kahdeksassa eri kemiallisessa muodossa (alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokoferoli sekä alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokotrienoli), joiden biologinen aktiivisuus on erisuuruinen. D-alfatokoferoli on näistä biologisesti aktiivisin ja sillä on vain yksi esiintymismuoto. E-vitamiinin synteettinen muoto on dl-alfatokoferoli, jolla on kahdeksan erilaista esiintymismuotoa. Niistä vain yksi (noin 12 %) on täysin samanlainen ja yhtä vaikuttava kuin luonnollinen d-alfatokoferoli. Tämän vuoksi synteettistä dl-muotoa E-vitamiinista ei ole järkevä käyttää ravintolisissä.

Vaikutus ja käyttö

E-vitamiini suojaa elimistön rasvaisia rakenteita (mm. solukalvojen monityydyttymättömiä rasvahappoja ja veren rasvahappoja) vapaiden happiradikaalien rappeuttavilta vaikutuksilta. Vapaita happiradikaaleja syntyy jo elimistön normaaleissa aineenvaihduntaprosesseissa, vaikka emme harrastaisi minkäänlaista liikuntaa. Erityisen tärkeä E-vitamiini on kuntoilijoille. E-vitamiinia onkin runsaasti paljon happea käyttävissä soluissa ja kudoksissa, kuten punasoluissa, lihaksissa, keuhkoissa ja hermostossa.

E-vitamiini osallistuu myös immuunipuolustukseen, geenien ilmentymiseen ja aineenvaihdunnan prosesseihin. Elimistössä E-vitamiini toimii yhteistyössä muiden hapettumista estävien aineiden kanssa, erityisesti C-vitamiinin, sinkin ja seleenin. Perinteisesti E-vitamiinia on käytetty myös ihon ja limakalvojen terveyden ylläpitämiseksi. Riittävä E-vitamiinin saanti on edellytys terveelle lihaksistolle, siksi erityisesti seniorit, joilla lihasvoima on heikentynyt, tarvitsevat sitä päivittäin.

Käytössä huomioitavaa

E-vitamiinin tarvetta lisää raskas fyysinen rasitus, runsas monityydyttymättömien rasvahappojen käyttö, korkeat veren rasva-arvot ja elimistön korkea rautapitoisuus.

E-vitamiinin puutosoireita ovat tasapainoaistin heikentyminen, lihasheikkous ja näkökyvyn häiriöt. E-vitamiinin päivittäinen saantisuositus on noin 10 milligrammaa. E-vitamiinin käyttö on kuitenkin turvallista myös suurina annoksina. Jatkuvan, vuosia kestävän, päivittäisen saannin turvalliseksi ylärajaksi on arvioitu noin 300 milligrammaa.

Solgar E-vitamiinit

Solgarin valmisteissa E-vitamiini on luonnollisena d-alfatokoferolina. Tämä on ylivoimaisesti parhaiten imeytyvä muoto. Se on 100 % aktiivinen, toisin kuin synteettinen dl-alfatokoferoli. Lisäksi valmisteissa on mukana muitakin tokoferoleja, kuten d-beta, d-gamma ja d-delta-tokoferoleja, jotka toimivat yhteistyössä E-vitamiinin (alfa-tokoferoli) kanssa saaden aikaan synergisen vitamiinivaikutuksen elimistössä.

Lehden muita artikkeleita

Lihasvaivani katosivat – Diasporal magnesium auttoi
Krampit, suonenvedot, lihasten kipeytyminen ja jäykkyys haittasivat ennen työtäni ja vapaa-aikaani. En meinannut päästä...
Lue
Tuuheat hiukset, vahvat kynnet ja hyvä iho
Hiuksista 90 % on kerrallaan kasvuvaiheessa. Hius kasvaa päivässä n. 0,35 mm, kuukaudessa noin 1 cm. Vähäinen...
Lue