”Sokerittomien sokerien” vaikutus terveyteen

sokeri
makeutusaine
fruktoosi
virvoitusjuoma
energiajuoma
addiktio

Aiemmin kirjoittamassani Sokeri ja terveys -blogissa käsittelin sokeriin liittyviä sairauksia sekä riippuvuutta. Sokerin tuhot elimistössä eivät vähene, vaikka miten yrittäisimme välttää luonnollisia sokereita, kuten tavallista pöytäsokeria ja fruktoosia. 

Meidät on ”aivopesty” uskomaan, että 0-kalorijuomat ja erilaiset light-elintarvikkeet, kuten jälkiruoat ja makeiset, eivät lisää kiloja tai aiheuta terveysongelmia, koska niissä ei ole sokeria. Näissä tapauksissa sokeri on korvattu synteettisillä vaihtoehdoilla. 

Niinpä monesti kohtaan työssäni asiakkaita, jotka uskovat, että sokerittomat tuotteet ovat hyvä vaihtoehto, mutta eivät ymmärrä, miksi kilot jääräpäisesti istuvat lanteilla ja mahassa – ja jopa lisääntyvät.

Synteettiset sokerin korvikkeet

Virvoitusjuomateollisuus on loistava esimerkki siitä, miten kuluttajaa höynäytetään uskomaan, että monet näistä juomista ovat hyviä energianlähteitä, ja jopa terveellisiä. Myös urheilijat uskovat energiajuomien autuuteen tehokkaina palautusjuomina, eivätkä ymmärrä, miten ne sekoittavat myös heidän elimistönsä toimintoja. Eihän Formula I -autoonkaan kaadeta roskalla kyllästettyä polttoainetta. Miksi sitten ihminen kuvittelee yltävänsä huippusuorituksiin sellaisten liemien ja jauheiden avulla, jotka järkyttävät kehon tasapainoa? Urheilijoiden ohella tavalliset kuluttajat, valitettavasti lapset mukaan luettuina, käyttävät keinotekoisilla makeutusaineilla ja muilla lisäaineilla kyllästettyjä juomia ja ruokia yhä enemmän.

Synteettisten sokerien määrä lisääntyy koko ajan ja kuluttajan on ymmärrettävästi vaikea tunnistaa niitä tuoteselosteissa olevista nimikkeistä. Markkinointikoneisto auttaa lisäämään hämmennystä ja epäselvyyttä.
Jo edellisessä blogissani sokerista mainitsin synteettisten vaihtoehtojen negatiivisista vaikutuksista terveyteen. Tässä lisään vielä joitakin merkittäviä syitä, jotka auttaisivat meitä karttamaan kalorittomia dieettituotteita, joissa on synteettisiä sokereita.

Miksi dieettituotteet lisäävät ylipaino- ja diabetesriskiä?

Laaja 14 vuoden tutkimus (yli 66 000 naista) toi esiin useita vakavia, terveyttä uhkaavia faktoja liittyen myös keinotekoisen sokerin käyttöön. Vain 3,5 dl:n tölkki kaloritonta virvoitusjuomaa per päivä, säännöllisesti nautittuna, riitti johtamaan terveysongelmiin.

Diabetes-riski lisääntyy huomattavasti, jos käytetään synteettisillä tai muilla sokerin vaihtoehdoilla makeutettuja juomia ja ruokia. Onkin uskomatonta, että juuri näitä tuotteita usein suositellaan diabetes-potilaille! Keinotekoisesti makeutetut juomat ovat kaksinverroin addiktiivisempia kuin tavallisella sokerilla makeutetut, eli säännöllinen kuluttaja käyttää niitä enemmän (myös sen vuoksi, että he uskovat niiden olevan kalorittomia ja siten terveellisempiä).

Kun keinotekoiset makeutusaineet ovat usein satoja kertoja makeampia kuin tavallinen sokeri, himo niihin ja ylipäätään kaikkeen makeaan lisääntyy entisestään.

Säännöllinen käyttäjä nauttii ainakin 2-3 tölkillistä virvoitusjuomia päivässä, mikä voi ajan myötä aiheuttaa vakavia terveyteen liittyviä ongelmia.

Ylipaino: Keinotekoiset makeutusaineet puijaavat aineenvaihduntaa luulemaan, että sokeria on tulossa. Tällöin elimistö alkaa pumpata rasvaa varastoivaa insuliinia, jolloin lisäkilojen saanti on taattu.

Keinotekoiset makeutusaineet häiritsevät ja hidastavat aineenvaihdunnan toimintaa, jolloin vararasvan polttaminenkin hidastuu. Ne myös lisäävät nälän tunnetta, erityisesti halua syödä lisää makeita ja tärkkelyspitoisia ruokia, jotka lisäävät entisestään kehon rasvamäärää.

Jotkut eläinkokeet ovat myös osoittaneet, että vaikka koe-eläin nautti vähemmän kaloreita, mutta söi keinotekoisia makeutusaineita, sen kehon rasvamäärä nousi jo kahdessa viikossa noin 14 %. 

Yhteenvetona voisi sanoa, että ei ole oikotietä onneen. Oli kyseessä sitten tavallinen sokeri tai keinotekoinen ”sokeriton sokeri”, samat terveysongelmat odottavat nurkan takana jos niitä käyttää säännöllisesti. Molemmista luopuminen on vaikeaa, sillä ne ovat addiktiivisia aineita, mutta keinotekoisten makeutusaineiden on todettu olevan vielä addiktiivisempia kuin tavallinen sokeri.

Missä keinotekoisia sokereita on?

Tällaisia sokereita on 0-kalorituotteissa, etenkin virvoitusjuomissa, monissa palautus- ja urheilujuomissa, valmisjälkiruoissa, makeisissa, purukumeissa, monissa valmisruoissa ja ruoka-aineissa, jotka on suunnattu diabeetikoille. Lisäksi niitä voi olla kahviloiden sokeriastioissa! Myös monet niin sanotut terveystuotteet saattavat sisältää synteettisiä sokereita, joten kannattaa lukea tuoteselosteet huolella. Lukuisat lääkkeet sisältävät hyvin usein aspartaamia ja vastaavia makeutusaineita, hyvä esimerkki ovat yleiset reseptittömät flunssalääkkeet.

Miten päästä eroon sokeriaddiktiosta? 

Yleensä addiktioista - liittyvät ne ruokaan, sokeriin tai vaikkapa alkoholiin - kärsivät henkilöt ovat sitä mieltä, ettei heillä ole addiktiota tai että he voivat kontrolloida sitä. Hiljattain osallistuin tv-ohjelmaan, jonka aikana tapasin naishenkilön, jolla oli vahva sokeriaddiktio. Kuten niin monet asiakkaani, hänkin kertoi, että pystyy olemaan sokerilakossa jopa muutamia kuukausia, mutta aina repsahtaa jostakin syystä. Syitä on monia, kuten emotionaaliset syyt tai vaikkapa vain pieni palanen kakkua, joka potkaisee addiktion käyntiin heti.

Addiktion tyydyttäminen saattaa pakottaa hakemaan nautintoa vaikkapa keskellä yötä kaupasta tai kioskista tai panee ahmimaan salaa litran jäätelöä, seurauksena usein huono omatunto ja häpeä, jota häivytetään makealla. Eikä tietoisuus addiktion negatiivisista terveysvaikutuksistakaan pysty katkaisemaan kierrettä.

Jos haluaa vakavasti päästä eroon addiktiosta, on unohdettava heti alkuun, että kyseessä olevan aineen käytön vähentäminen riittää. Sokeriaddiktio on yleisin omassa klinikkatyössäni esiintyvä addiktio. Pysyviä tuloksia on saatu aikaan yhdessä asiakkaan kanssa, kun totaalinen lakko on tehty. Ruokavalio on tasapainotettu terveellisillä säännöllisillä aterioilla sekä sopivilla ravintolisillä. Esimerkiksi makeanhimon yllättäessä voi nauttia pienen kourallisen pähkinöitä tai siemeniä tai häiritä mieltään ja ajatuksiaan menemällä lenkille, saunomaan, tai muuten hemmottelemaan itseään. Samalla varmistetaan, että unen laatu on optimaalinen.

Ravintorikkaat ruoka-aineet auttavat elimistöä pääsemään tasapainoon. Niihin kuuluvat: 

- tuoreet vihannekset, mahdollisuuksien mukaan kausiluontoisesti ja luomuna
- kotimaiset marjat ja hedelmät (kohtuudella nautittuna ja ilman makeutusaineita)
- jokaisen aterian on hyvä sisältää hyviä proteiineja, kuten kalaa, äyriäisiä, kanaa, kohtuudella punaista lihaa, riistaa tai kananmunia
- kasvisperäistä proteiinia saa yhdistelemällä esimerkiksi vihanneksia, kinoaa, täysjyväriisiä, papuja ja linssejä 
- monipuolisesti hyviä rasvoja, kuten kylmäpuristettua oliiviöljyä, kookosöljyä, kalaöljyä (rasvainen kala), kohtuudella täysrasvaisia maitotuotteita (juusto, kerma, ranskankerma, maito, jogurtti, voi)
- runsaasti puhdasta vettä, noin 1,5 l päivässä
- prosessoidut, lisäaineita sisältävät elintarvikkeet ja juomat eivät kuulu terveelliseen ruokavalioon

Kannattaa muistaa, että addiktiot ovat yleensä sitä pahempia, mitä kehnompi ruokavalio on. Tällöin elimistö kärsii jatkuvasta ravinnon puutteesta vaatien lisää ravintoa, johon yleensä vastataan makealla ruoalla. Tämän vuoksi terveellinen monipuolinen ravinto on suureksi avuksi. Henkilökohtainen ravinto- ohjelma, jossa käsitellään kokonaisvaltaisesti yksilön terveydentilaa, on tärkeä addiktioiden hoidossa.