Siirry sisältöön
Viisi vinkkiä kaamosahdistuksen selättämiseen

Viisi vinkkiä kaamosahdistuksen selättämiseen

Suomalaisista noin 30 % kärsii jonkinasteisista kaamosahdistuksen oireista pimeinä talvikuukausina- väsyttää, unta riittää tavallista enemmän, on makean ja hiilihydraattien himoa, paino nousee ja mikään ei kiinnosta. Voi olla uniongelmia, keskittymishäiriöitä ja toivottomuuden tunteita. Oireet saattavat alkaa lokakuussa ja ovat hankalimmillaan marras-tammikuussa. Valon määrän lisäännyttyä energiatasot nousevat ja olo alkaa kohentua.

Vakavampi muoto kaamosahdistuksesta on kaamosmasennus, jonka oireet ovat samantyyppisiä mutta voimakkaampia. Ahdistus ja alakulo voivat olla syviä.

Mistä kaamosoireilu saattaa johtua?

  • Biologisen kellon muutokset voivat olla oireilun taustalla. Auringonvalon vähäisyys voi aiheuttaa ahdistusta ja masennusta.
  • Valon vähäisyys aiheuttaa mahdollisesti häiriöitä melatoniinin tuotantoon, joka vaikuttaa nukahtamiseen ja unen laatuun sekä mielialaan.
  • Niukka auringonvalo voi vähentää serotoniinin, hyvän olon hormonin tuotantoa, ja olla syy mielialamuutoksille.
  • Geeneillä voi olla oma merkityksensä. Hankalampi muoto eli kaamosmasennus saattaa olla osittain periytyvää, todettiin kaksosilla tehdyssä tutkimuksessa (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10404705/).

Pohjoisella pallonpuoliskolla oireilu on tavallisempaa kuin eteläisellä. Lisäksi naisilla on keskimäärin useammin oireita kuin miehillä. Aiemmin diagnosoitu masennus voi myös pahentaa kaamosajan oireilua.

Vinkit kaamosahdistuksen selättämiseen

  1. Aloita kirkasvalohoito hyvissä ajoin, heti lokakuussa päivien lyhennettyä. Kirkasvalolampun vieressä olisi parasta oleilla aamulla klo 5.30–10.00 välillä parinkymmenen minuutin ajan. Parhaat tulokset saadaan usean viikon hoitojaksolla, eikä mitään esteitä ole käyttää valoa kevääseen saakka. Kirkasvalohoito heti aamulla auttaa saamaan kehomme kortisolipiikin ylös, joka auttaa meitä olemaan energisiä ja valmiita päivän toimiin. Kirkasvalohoidon näyttö on niin vahva, että se on päätynyt jopa käypä hoito suosituksiin (www.terveyskirjasto.fi/dlk00377).
  2. Liiku ulkona auringonpaisteessa aina kun mahdollista, silloin kun aurinkoa on. Liikunta tehostaa myös kirkasvalohoidon vaikutuksia. Kuuntele kehoasi ja liiku jaksamisesi mukaan.
  3. Pidä huolta säännöllisestä ruokarytmistä, sen ansiosta palaudut paremmin ja makeanhimo pysyy kurissa. Syö värikkäästi, vähintään puoli kiloa, mutta mielellään reilusti enemmän kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä.
  4. Tapaa ystäviä ja perheenjäseniä, vaikka ei aina niin huvittaisikaan. Sosiaalinen elämä piristää mieltä.
  5. Kokeile ravintolisiä mielialan ja unen tukeen tarvittaessa.

Jos oireet eivät hellitä itsehoidolla, hakeudu lääkärin vastaanotolle.

Artikkelin tuotteita löydät AITO hyvän olon kaupoista ja -verkkokaupasta!

 

KIRJOITTANUT: Anu Bouquet, ravintoterapeutti

Seuraava artikkeli Yhtälönä erityisherkkyys ja stressi – miten selvitä arjessa

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät