Siirry sisältöön
Testosteroni lisää miehen elinvoimaa

Testosteroni lisää miehen elinvoimaa

Testosteronilla on monia vaikutuksia miehen terveyteen. Se vaikuttaa libidoon, mielialaan, voimaan ja yleiseen elämänlaatuun. Sillä on todettu olevan vaikutusta myös luuston tiheyteen, ylipainoon ja insuliiniresistenssiin.

Testosteroni-hormonin määrä laskee miehen ikääntyessä ja tiettyjen sairauksien tai haasteiden kohdalla, kuten osteoporoosi, Alzheimerin tauti, ylipaino, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli (viitteet 1–4). Testosteronitasoistaan kannattaa näin ollen huolehtia jo vähän nuoremmallakin iällä elintavoilla ja hyvälaatuisella sinkkilisällä.

Onko sinulla testosteronin vajetta?

Testosteroni ylläpitää miehisiä ominaisuuksia. Testosteronivajeen oireet ovat moninaisia. Niihin kuuluu mm.

  • vähentynyt seksuaalinen halu
  • erektiovaikeudet
  • lihasmassan ja -voiman väheneminen
  • väsymys, univaikeudet
  • keskittymishaasteet, huono muisti
  • mielialaongelmat, kuten masennus ja ärtymys
  • äkillinen hikoilu ja kuumien aaltojen tyyppiset oireet
  • parrankasvun vähentyminen

Perinnölliset asiat, elintavat ja ympäristö vaikuttavat paljolti kunkin miehen testosteronitasoihin. Hormonitoiminta vaihtelee paljon henkilöstä toiseen ja testosteronivaje voi kehittyä pikkuhiljaa, vuosien mittaan.

Testosteronitasojen tukeminen elintavoilla

Hormonitasojen tukeminen vaatii kokonaisvaltaista elintapojen tarkastelua. Elämän eri osa-alueiden tulisi olla kunnossa. Huolehdithan seuraavista asioista:

Unen laatu ja määrä

Eräässä pikkututkimuksessa todettiin, että viikon aikana alle viisi tuntia unta saaneiden miesten testosteronimäärä laski 10–15 % verrattuna normaaliin 7–8 tunnin yöuniin (viite 6).

Monipuolinen ruokavalio

Paljon kasviksia, marjoja, hyvälaatuista proteiinia ja rasvoja. Pyri välttelemään teollisia ruokia, sokeria ja valkojauhotuotteita.

Stressinhallinta

Stressihormoni kortisoli vähentää veressä virtaavan testosteronin määrää.

Painonhallinta

Ylipaino ja insuliiniresistenssi on yhdistetty matalampiin testosteronitasoihin.

Liikunta

Fyysisen aktiivisuuden on todettu nostavan testosteronitasoja (viite 5). Erityisen tehokkaita ovat painonnostaminen ja HIIT (high intensity interval training) tyyppinen treenaaminen.

Nautintoaineiden, kuten alkoholin välttely tai kohtuullinen käyttö.

D-vitamiinin saanti

Tarvitaan testosteronin valmistamiseen.

Huomioi xenoestrogeenit

Osassa muoviastioita on bisfenoli-A:ta, kemikaalia, joka voi sekoittaa hormonitoimintaa –käytä lasiastioita, älä muoviastioita. Valitse ihonhoitotuotteissa parabeenittomat vaihtoehdot. Nämä molemmat edellä mainitut toimivat xenoestrogeeneinä, eli niiden koostumus on niin lähellä kehon omaa estrogeeniä, että se erehtyy pitämään niitä naishormoneina.

Huolehdi sinkin saannista

Rakastatko ostereita? Hienoa😊 Niissä on nimittäin paljon sinkkiä, joka edistää veren testosteronitasojen normaalina pysymistä sekä hedelmällisyyttä ja lisääntymistä. Jos et välitä ostereista, sinkkiä saa paljon myös äyriäisistä, ruotoineen syötävistä kaloista, lihasta, vehnäleseistä, pinaatista ja parsakaalista.

Sinkin saannin voi varmistaa hyvälaatuisella ravintolisällä

Viridianin Balanced Zinc complex sisältää sinkkiä, kuparia ja beetakaroteenia. Sinkin pitkäaikainen käyttö voi vähentää kuparitasoja elimistössä, jolloin kuparin saanti tulee huomioida. Kuparia tarvitaan mm. raudan kuljettamiseen kehossa. Tässä tuotteessa sinkki ja kupari ovat hyvin imeytyvässä muodossa ja beetakaroteeni on luonnollisesta duniella salina levästä. Tuotteen luonnollisena täyteaineena toimii sinimailasta, spirulinaa ja mustikkauutetta sisältävä viherseos. Sitä ei ole testattu eläinkokein eikä säteilytetty. Tuote ei sisällä gluteenia, vehnää, soijaa, maitotuotteita, laktoosia, lisättyä sokeria, hiivaa tai lisäaineita.

 Lähteet:

  1. Osteoporosis in men. Campion JM, Maricic MJ. Am Fam Physician. 2003 Apr 1; 67(7):1521-6.
  2. Free testosterone and risk for Alzheimer disease in older men. Moffat SD, Zonderman AB, Metter EJ, Kawas C, Blackman MR, Harman SM, Resnick SM. Neurology. 2004 Jan 27; 62(2):188-93.
  3. Association of endogenous testosterone with blood pressure and left ventricular mass in men. The Tromsø Study. Svartberg J, von Mühlen D, Schirmer H, Barrett-Connor E, Sundfjord J, Jorde R. Eur J Endocrinol. 2004 Jan; 150(1):65-71.
  4. Differential contribution of testosterone and estradiol in the determination of cholesterol and lipoprotein profile in healthy middle-aged men. Van Pottelbergh I, Braeckman L, De Bacquer D, De Backer G, Kaufman JM. Atherosclerosis. 2003 Jan; 166(1):95-102.
  5. Physically active men show better semen parameters and hormone values than sedentary men. Diana Vaamonde 1 Marzo Edir Da Silva-GrigolettoJuan Manuel García-MansoNatalibeth BarreraRicardo Vaamonde-Lemos. Eur J Appl Physiol. 2012 Sep;112(9):3267-7
  6. Effect of 1 week of sleep restriction on testosterone levels in young healthy men. Rachel Leproult 1 Eve Van Cauter. JAMA  2011 Jun 1;305(21):2173-4

 

Viridian tuotteita saat ainoastaan AITO hyvän olon kaupoista ja -verkkokaupasta!

KIRJOITTANUT: Anu Bouquet, diplomiravintoterapeutti

Edellinen artikkeli Jodin merkitys naisten terveydelle
Seuraava artikkeli Maksan terveyden tukeminen luontaisesti

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät