Siirry sisältöön
Suoliston hyvinvointi – terveytemme tukijalka

Suoliston hyvinvointi – terveytemme tukijalka

Kun maha-suolikanavamme voi hyvin, emme edes huomaa sitä. Vatsaoireista taas elämän laatu voi kärsiä. Suoliston hyvinvoinnissa on monta osa-aluetta, jotka tulisi ottaa huomioon: laadukas ravinto, liikunta ja stressin hallinta. Tarvittaessa tukea voi hakea ravintolisistä.

Aivojen ja suoliston yhteys

”Minulla on perhosia vatsassa.”  ”En sulata tuota ajatusta ollenkaan.” Meillä on paljon sanontoja, jotka liittävät tunteet ja maha-suolikanavan tuntemukset yhteen. Linkki aivojen ja suoliston välillä on totta ja tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ahdistus voi aiheuttaa vatsakipuja ja päinvastoin. Mahasuolikanava reagoi herkästi tunteisiin. Suru, viha, stressi, onnellisuus – nämä ja monet muut tunteet voivat vaikuttaa suoliston vointiin.

Aivoilla on suora yhteys vatsaan ja suolistoon. Jo pelkästään herkullisen aterian ajattelu saa ruoansulatusnesteet virtaamaan. Ja toisinpäin, vatsavaivat voivat aiheuttaa aivoissa ahdistuksen tunnetta. Jos vatsavaivoille ei löydy tutkittaessa fyysistä syytä, olisi hyvä hoitaa stressin ja ahdistuksen tunteita, jotka ovat mahdollisesti ongelmien juurisyy.

Ruokavalio kaiken A ja O

Tutkijat ovat huolissaan suomalaisten köyhtyvästä bakteerikannasta. Tämä on yleinen ilmiö länsimaissa, jossa syödään paljon valmis- ja pikaruokaa, sokeria ja vehnää. Monipuolisen ruoan laittamiseen ei ole välttämättä aikaa ja kärsimme stressistä ja kiireestä. Kaikki tämä vaikuttaa suoliston mikrobiomiin.

Suolisto rakastaa monipuolista ravintoa. Se tarvitsee mm. vihanneksia, juureksia, marjoja, hedelmiä, hyviä kuituja ja vettä voidakseen hyvin. Mitä enemmän kasvikunnan tuotteita ja mitä monipuolisemmin, sen parempi bakteerikanta ja terveys. Syömästämme ravinnosta muodostuu suolistomme bakteerikanta. Tutkijat ovat huolissaan yksipuolisten muotidieettien vaikutuksesta bakteerikantaan. Useimmiten onkin tärkeämpää pitää kultainen keskilinja ja kuunnella itseään.

Ravintolisät tarvittaessa avuksi

Jos ruokavalio ja elintavat ovat kunnossa, mutta vatsaoireita on silti, apua voi hakea ravintolisistä. Ruoansulatuksellisiin vaivoihin, kuten turvotukseen tai närästykseen apu voi löytyä hyvälaatuisesta ruoansulatusentsyymistä. Probioottivalmisteet tasapainottavat suoliston bakteerikantaa ja kuitulisä auttaa vatsan toiminnan kanssa. Toisinaan vatsavaivojen hoidossa tarvitaan tukea stressin hallintaan. Silloin voi kokeilla vaikkapa adaptogeeneja, jotka auttavat kehoa hallitsemaan stressitilanteita paremmin.

Pitkään vaivannut ummetus lisää kuona-aineiden määrää elimistössä ja siten rasittaa myös maksan toimintaa. Suolen tulisi toimia päivittäin, vähintään kerran päivässä. Jos ruokavaliomuutokset, kuitulisä, veden juonti ja liikunnan lisääminen eivät auta, maksaa tukevat luontaistuotteet voivat olla tehokas keino vauhdittaa puhdistumista.

Kun suolistomme voi hyvin, vastustuskykymme on järeä ja mielialamme on hyvä. Suolisto on yksi terveytemme tukipilareista, pidäthän siitä hyvää huolta!

Tule kyselemään lisää lähimpään asiantuntevaan AITO-kauppaan tai tee ostoksia AITO-verkkokaupasta!

 

KIRJOITTANUT: Anu Bouquet, ravintoterapeutti

Edellinen artikkeli Näin pidät nivelet terveenä
Seuraava artikkeli Serotoniinin puute voi johtaa mm. masennukseen tai unettomuuteen

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät