Siirry sisältöön
Ravitsemushoito apuna hengitysteiden sairauksiin

Ravitsemushoito apuna hengitysteiden sairauksiin

Jos kärsit hengitysteiden sairauksista, kuten flunssista, keuhkoputkentulehduksista, astmasta, yskästä tai nuhasta, tämä artikkeli on sinulle.

Valtaosa hengitystiesairauksista johtuu hapetusstressistä ja matala-asteisesta tulehduksesta. Taustalla on usein mikroravinteiden eli vitamiinien ja hivenaineiden puutos. Elimistön kyky suojata limakalvoja riippuu siitä, onko käytettävissä riittävästi näitä rakennusaineita. Ihmisen antioksidanttijärjestelmä hoitaa korjaus- ja suojausprosesseja luonnostaan, mutta se ei aina toimi riittävän tehokkaasti. Tällöin toimintaa on täydennettävä puuttuvilla ravintotekijöillä.
 

Yleisiä hengitysteiden sairauksia ovat mm.

  • nenänielun limaisuus
  • flunssa
  • influenssa
  • kurkkutulehdukset
  • nielurisatulehdus
  • yskä
  • keuhkoputkitulehdus
  • keuhkokuume
  • allerginen nuha
  • astma.

Ilmassa olevat pienhiukkaset mm. virukset, bakteerit, sienet, homeet, loiset ja ruuan mukana tulevat vieraat aineet voivat vahingoittaa limakalvoja ja ylläpitää tulehdusta. Ongelmia syntyy erityisesti silloin, kun elimistön vastustuskyky on heikko esimerkiksi ravitsemushäiriöiden ja hapetusstressin vuoksi.
 

Mitä on antioksidanttihoito?

Antioksidanttihoidolla tarkoitetaan vitamiineilla, hivenaineilla, rasvahapoilla, aminohapoilla tehtävää soluja suojaavaa ja korjaavaa hoitoa. Hengityselimistön tulehduksellisissa sairaustiloissa voidaan käyttää tukiaineina myös luonnonmukaisia, desinfioivia ja tulehdusta rauhoittavia rohdoksia. Nämä valitaan yksilöllisesti tukemaan potilaan immuunijärjestelmää. Ravitsemushoidossa vaikutukset ovat yksilöllisiä, samoin hoidon kesto. Monesti tuloksia aletaan saada jopa 2–4 viikon kuluttua.
 

Probioottien, vitamiinien ja hivenaineiden rooli

Puolustuskyky lähtee suolistosta ja siksi suoliston mikrobikantaa vahvistetaan maitohappobakteereilla. Etenkin antibioottikuurien jälkeen elimistön puolustuskyky romahtaa hyvien bakteerien kuollessa. Palautuminen kestää viikkoja tai jopa kuukausia. Mikä tahansa maitohappobakteerivalmiste ei välttämättä tuo odotettuja tuloksia bakteerikannan rakentamisessa. Laadukkaat probiootit ovat ihmisperäisiä, pystyvät kulkemaan mahalaukun happojen ohi elävinä eteenpäin suolistossa ja pystyvät kiinnittymään suoliston seinämiin. Probiootteja pitäisi myös nauttia riittävän suuria määriä ja säännöllisesti riittävän kauan. Ylläpidossa voi käyttää myös miedompia valmisteita.

D-vitamiini suojaa tulehdustartunnoilta. Yliannoksen pelko on turhaa, esimerkiksi 50 µg:n päivittäisellä annostuksella riskiä ei ole. D-vitamiini tulisi mittauttaa verestä, jotta mahdollinen puutostila saataisiin selville ja oikea annos määritellä.

Sinkki on tärkeä immuunijärjestelmän toiminnalle. Pienet sinkkivarastot ehtyvät nopeasti infektion yllättäessä ja vastustuskyky ei riitä infektion torjumiseen. Sinkin ohella kuparia tarvitaan immuniteetille. Molemmista pitää siis huolehtia, mutta ne olisi syytä ottaa eri aikaan, koska ne kilpailevat samoista imeytymisteistä ja toinen voi syrjäyttää toisen. Myös mangaania keho tarvitsee vastustuskyvylle. Antioksidanttihoidossa myös muut hivenaineet ja mineraalit ovat tärkeitä.

Antioksidanteista esimerkkeinä E- ja C-vitamiini, beetakaroteeni, seleeni ja Q10. Beetakaroteenilla ei välttämättä saavuteta A-vitamiinin kaikkia limakalvoille ja vastustuskyvylle suotuisia hyötyjä (beetakaroteenista elimistö muodostaa A-vitamiinia suotuisissa olosuhteissa). Tarvittaessa voidaan käyttää lisäksi A-vitamiinia riittäviä määriä. A-vitamiinin turvallinen raja on yksilöllinen.
 

Antioksidantteja, aminohappoja ja kasvirohdoksia hengitysteille

  • Resveratroli on kasvikunnan tuotteissa esiintyvä polyfenoliyhdiste. Se on voimakas antioksidantti, vaikuttaa tulehdusta hillitsevästi ja korjaa vastustuskykyä.
  • Allergiaan apuja voi saada kversetiinistä tai perillasta.
  • Myös magnesiumilla on antiallerginen vaikutus.
  • N-asetyylikysteiini (NAC) puolestaan irrottaa tehokkaasti limaa.
  • Glutationi on elimistön oma tärkeä antioksidantti. Se poistaa kehosta myrkkyjä ja puhdistaa elimistöä. Erilaisissa stressitiloissa elimistön glutationivarastot hupenevat ja silloin ravintolisästä on hyötyä.
  • Alfalipoiini tehostaa muiden antioksidanttien vaikutusta. Yleensä elimistö muodostaa sitä itse jonkin verran, mutta se myös kuluu nopeasti. Ikääntyessä, stressissä ja sairauksissa elimistön oma tuotanto on riittämätöntä.
  • Greipinsiemenöljy, oliivinlehtiuute, oreganoöljy ja erilaiset yrttimikstuurat ovat luonnonmukaisia, desinfioivia ja tulehdusta rauhoittavia rohdoksia.
  • Valkosipulilla on virusten toimintaa estävä vaikutus. Se tuhoaa bakteereita ja sieniä sekä tehostaa immuniteettia ja on siis luonnon antibiootti.
  • Myös monipuolinen antioksidantti kurkumiini tehoaa tulehduksiin.
     

Entsyymien merkitys

Laadukkaimmat entsyymivalmisteet auttavat ruuansulatuksen lisäksi myös immuunijärjestelmää. Ne myös pilkkovat limaa ja neutraloivat happiradikaalien vaikutusta. Entsyymejä saadaan ravintolisien muodossa, ruuasta ja elimistö tuottaa niitä myös itse. Ruuan entsyymit tuhoutuvat kuumennettaessa ja tuontivihanneksissa niitä on vähemmän. Hapatetuissa vihanneksissa entsyymitoiminta puolestaan kiihtyy.
 

Ruokavaliossa huomioitavaa:

  • Maitohappobakteereita on mm. hapatetuissa tuotteissa, kuten hapanvihanneksissa.
  • Kuitu edistää maitohappobakteerien lisääntymiskykyä. Näin ollen on suotuisaa syödä kuiturikasta ravintoa mm. vihanneksia, juureksia, täysjyvätuotteita, marjoja ja hedelmiä.
  • Myös pellavarouhe ja kauran kuitu sopivat kuitulisäksi.
  • Avokadossa on elimistölle tärkeää antioksidanttia glutationia kasvikunnan tuotteista eniten.
  • Heraproteiini kiihdyttää oman glutationin tuotantoa.
  • Tuoreravintoa syömällä saa hyödynnettyä ruuan entsyymit.
  • Kalan tai kalaöljyn rasvahapot ovat tärkeitä päivittäin.
  • Pavut, linssit ja mantelit sekä siemenet sisältävät paljon ravintoaineita tiiviissä muodossa ja ovat hyvää vaihtelua proteiinin saantiin. 
  • Voita, hapanmaitotuotteita ja juustoja voi käyttää täydentämään kasvispainotteista ruokavaliota.
  • Ruuanvalmistustapoihin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Vähemmän vitamiineja ja hivenaineita menetetään, kun ruoka höyrytetään, haudutetaan tai kypsennetään uunissa.

Jopa viidenneksellä teollisuusmaiden väestöstä on vakavia immuniteetin ongelmia, jotka voivat johtaa erilaisiin autoimmuunisairauksiin. Pienoisravintotekijöiden puute on suureksi osaksi taustalla. Näitä tekijöitä voidaan selvittää laboratoriomittauksin ja sen perusteella lähteä suunnittelemaan yksilöllistä antioksidanttihoitoa.
 

Lähde: Hengitystiet kuntoon ravitsemushoidolla 2016, Kaarlo Jaakkola
 

***Kaarlo Jaakkola on kirurgian erikoislääkäri ja kliinisen antioksidanttihoidon uranuurtaja koko maailmassa. Hän on hoitanut tuhansia potilaita yli 35 vuoden aikana. Hoitomenetelmien tueksi tohtori Jaakkola on ollut kehittämässä ravitsemustilaa selvittäviä tutkimusmenetelmiä yhdessä Helsingin yliopiston tutkijoiden kanssa. Hän on myös kirjoittanut useita alan kirjoja.***

 

Tule asiantuntevaan AITO hyvän olon kauppaan tai osta tuotteita -verkkokaupasta!

Edellinen artikkeli Immuniteetti kuntoon

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät