Siirry sisältöön
Kalaöljyä sydämelle

Kalaöljyä sydämelle

Kalaöljy vähentää sydäntautien riskiä

Maailmankuulun Mayo-klinikan tiedelehti julkaisi tammikuussa 2017 koostetutkimuksen eli meta-analyysin, jossa analysoitiin kalaöljyn vaikutuksista sepelvaltimotautiin julkaistuja tutkimuksia vuosilta 1947– 2015. Tämä on laajin tähän mennessä tehty selvitys asiasta. Tulosten mukaan moni voisi helposti pienentää sydäntaudin riskiään lisäämällä kalan ja kalaöljyvalmisteiden syöntiä. Tulos on tärkeä, sillä noin 25 000 suomalaista saa joka vuosi sydäninfarktin ja noin 13 000 menehtyy siihen. 

Sepelvaltimotaudin riski pienenee noin neljänneksellä niillä ihmisillä, jotka saavat ravinnostaan tai ravintolisistä paljon EPA- ja DHA-rasvahappoja, toteavat tutkijat. Riski vähenee nimenomaan sellaisilla henkilöillä, joiden LDL-kolesterolin ja triglyseridien pitoisuudet ovat koholla. Kalaöljyn omega-3-rasvahapot alentavat tehokkaasti ja turvallisesti suuria triglyseridipitoisuuksia, jolloin riski väheni 16 prosenttia. LDL-kolesterolin alentaminen vähensi riskiä vastaavasti 14 %:a. Kaiken kaikkiaan kalaöljyn runsas saanti vähensi sydäntautien riskiä 18 %:a. Meta-analyysi vahvistaa tieteellistä ja kokemusperäistä näyttöä omega-3-rasvahappojen terveellisyydestä. 

Viimeisten kymmenen vuoden aikana tehdyissä meta-analyyseissa on todettu, että kalaöljyn käyttö pienentää sydänkuoleman riskiä 10–30 %:a, kirjoittavat Mayo-klinikan tutkijat. Valtaosa hyviä tuloksia antaneista tutkimuksista on tehty viime vuosina etyyliesteröidyillä, väkevöidyillä kalaöljyillä. Suuret satunnaistetut, kontrolloidut väestötutkimukset MARINE ja ANCHOR osoittivat, että E-EPA-niminen etyyliestreöity kalaöljy (2 tai 4 g/vrk) korjaa erittäin hyvin veren rasvahäiriöitä, jolloin sydäntaudin riskin uskotaan pienentyvän. Vuonna 2011 Yhdysvalloissa alkoi suuri REDUCE-IT-tutkimus, jossa suuren sepelvaltimotautiriskin ihmisille annetaan E-EPAa yhdessä statiinien kanssa. Tutkimukseen osallistuu 8 000 henkilöä, ja tuloksia odotetaan tänä vuonna.

Mayo-klinikan analyysi on herättänyt suurta huomiota maailmalla, koska se kumoaa usein julkisuudessa esitetyn väitteen, ettei kalaöljy suojaisikaan sydäntä. Suomessa lääkäriseura Duodecimin uutisoi meta-analyysin ja myöntää nyt, että kalaöljyn hyödyt ovat tosiasia. Duodecin Käypä hoito -työryhmä suositteli jo vuonna 2009 kohonneiden triglyserien alentamiseen kalaöljyä, mutta ei antanut mitään ohjeita sen määristä tai laadusta. Aikaisemmin Duodecim on vähätellyt ravintolisien merkitystä ja kutsunut niiden käyttöä ”uskomushoidoksi”. Äsken Duodecim uutisoi tutkimuksen, jonka mukaan sydänpotilaat voivat hyötyä 100 mikrogramman (µg) D-vitamiinin päiväannoksista. Viranomaissuositus on vain 10 µg päivässä.

EPAa ja DHA:ta on rasvaisessa kalassa, kuten sillissä, lohessa, kirjolohessa ja nieriässä. Myös muikussa, silakassa ja siiassa on kohtuullisesti omega-3-rasvahappoja. Tosin viime aikoina tehdyt mittaukset ovat osoittaneet, että lohen ja muun viljellyn kalan omega-3:t ovat vähentyneet puoleen entisestä. Lisäksi tiedetään, että omega-3-rasvahapot tuhoutuvat kalaa pannulla paistettaessa. Vaikeutena on myös saada ihmiset, etenkin lapset, syömään riittävästi näitä kaloja. Silloin kalaöljyn nauttiminen ruoan lisänä on paikallaan

Uutispalvelu Duodecim 18.1.2017: Omega-3-rasvahapot voivat vähentää riskiryhmäläisten sepelvaltimotauteja

Alexander PE, Miller PE, Van Elswyk ME, Kuratko CN, Bylsma LC. A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials and Prospective Cohort Studies of Eicosapentaenoic and Docosahexaenoic Long-Chain Omega-3 Fatty Acids and Coronary Heart Disease Risk. Mayo Clinic Proceedings 2017 Jan. 92;(1)15–29.*

Matti Tolonen, laillistettu lääkäri

Matti Tolonen, laillistettu lääkäri

Tohtori Matti Tolonen on laillistettu lääkäri, lääketieteen ja kirurgian tohtori ja Helsingin yliopiston dosentti. Hänet tunnetaan yhtenä Suomen luontaislääketieteen uranuurtajista. Tolonen on toiminut mm. käytännön lääkärinä, professorina sekä ylilääkärinä Työterveyslaitoksessa. 

Edellinen artikkeli Triljoonia suita ruokittavana
Seuraava artikkeli Luonnollista ruokaa liikkujalle

Jätä kommentti

Kommentit hyväksytään ennen julkaisua

* Vaaditut tietokentät